ti guarda dal Grande Inquisitor

Double Trouble in Wexford

Het Wexford Operafestival werd precies 60 jaar geleden opgericht door Dr. Tom Walsh. Er stond toen één opera op het programma: The rose of Castile van Michael William Balfe. Ik hoor iedereen al denken... Wat !? Van wie !? 60 jaar later kan je die vragen nog altijd stellen bij het bekijken van het festivalprogramma.

Het is een traditie en handelsmerk geworden om onbekende opera's - meestal uit de 19de eeuw - op te voeren met meestal jonge zangers. Hier geen "Aida" of "Parsifal", maar "Un giorno di regno" of "Das Liebesverbot". En als ze dan toch "La bohème" of "Il barbiere di Siviglia" opvoeren, dan is het die van Leoncavallo of Paisiello. Bij het overlopen van de programma's van de laatste 20 jaar, vind ik maar één opera die min-of-meer tot het standaard repertoire kan gerekend worden... "Rusalka" van Dvorak, maar tien jaar eerder speelden ze bijvoorbeeld ook die van Dargomizhsky.

Mijn eerste dag op het festival bestond uitsluitend uit randprogrammatie. In de voormiddag gaf Brian Dickie een lezing ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van het festival en tevens de 100ste verjaardag van Tom Walsh. Dickie volgde in 1967 Walsh op als artistiek leider van het festival. Hij haalde herinneringen op - zoals Mirella Freni in "I puritani" (1962) of Janet Baker in "La gazza ladra" (1959) - en vertelde over zijn eigen periode als directeur.

Tijdens het festival zijn er lunchrecitals in de St Iberius Church met solisten uit de opera's. Vandaag hoorde ik de Ierse sopraan Claudia Boyle, aan de piano begeleid door Brenda Hurley. Ze zong een programma van hoofdzakelijk opera-aria's en een paar liederen. Ze heeft een warme lyrische sopraan, die ook de hoogte niet schuwt. Ze zong bijvoorbeeld de twee aria's van de Koningin van de Nacht met opvallend veel aandacht voor de tekst. De hoge slotnoten van het Vilja-lied mochten wel iets mooier afgefraseerd worden. Uit het liedrepertoire zong ze een correcte Ganymed en een opwindende Les filles de Cadix.

Halverwege het recital kreeg ze versterking van de tenor Luigi Boccia, die een opmerkelijke Il mio tesoro zong met de beruchte ademloze lange frazes, maar liet zich daardoor niet opjagen en bracht ze met een rustig tempo. Om de voorstelling af te ronden, kropen ze in de huid van Violetta en Alfredo... Parigi, o cara, Sempre libera met Alfredo's interventies vanuit de coulissen en het onvermijdelijke Brindisi (al was het met twee glazen water).

Foto
foto © Paula Malone Carty

In de loop van de namiddag worden tijdens het festival eenakters opgevoerd met pianobegeleiding. Die van vandaag had de titel "Double Trouble" meegekregen en bestond uit twee operaatjes... The telephone van Menotti en Trouble in Tahiti van Bernstein. Beide opera's dateren van dezelfde periode, respectievelijk 1947 en 1952, en het is ook die periode die als inspiratie diende voor de regisseur Michael Shell.

FotoTerwijl het publiek de zaal betrad, weerklonk de populaire muziek uit die periode, van The Platters tot Jerry Lee Lewis... kwestie van in de stemming te komen. Het koppeltje van de Menotti-opera, Lucy en Ben, gaan in een zetel zitten terwijl we het "The End" van een film geprojecteerd zien, meteen het begin van The telephone. Het is een komische opera waarin Ben probeert om Lucy ten huwelijk te vragen, maar aangezien ze constant aan de telefoon hangt, beslist hij dan maar om haar telefonisch het aanzoek te doen. Trouble in Tahiti is veel donkerder van sfeer en gaat over Sam en Dinah die al een tijdje getrouwd zijn en uit elkaar aan het groeien zijn. Alhoewel beide koppels door verschillende zangers gezongen wordt, wordt toch gesuggereerd dat het over het zelfde koppel gaat. Zo eindigt deze opera weer in de cinema met het begin van de film "Trouble in Tahiti"...

Ook hier staan weer jonge zangers op het podium. Bij allen viel hun perfect verstaanbaar Engels op, maar de twee zangeressen bevielen me het meest. Laurie Ashworth zingt met een lichte sopraan en heeft als Lucy een redelijk grote partij - Ben kan er nauwelijks een woord tussen krijgen. Byron Jackson heeft vooral een mooie resonante diepte als Ben, maar geeft zich soms over aan overacting. Toby Girling zingt Sam met een stevige bariton, waar hij soms iets te veel druk op zet. De mezzo Martha Bredin kon ontroeren met Dinah's droomaria "I was standing in a garden".

Publicatie: zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:38
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen