ti guarda dal Grande Inquisitor

Christian Gerhaher in de Munt

Na Roman Trekel, Matthias Goerne en Thomas Quasthoff is Christian Gerhaher de vierde belangrijke liedbariton die ik live Brahms' Die schöne Magelone hoor zingen. De drie eerste was telkens op de Schubertiade Schwarzenberg, Gerhaher trad op in de Munt. Dat is op zich uitzonderlijk, aangezien het een werk is dat zelden opgevoerd wordt en zich moeilijk laat verplaatsen buiten het Duitstalig taalgebied.

FotoDe reden daarvoor ligt voor de hand. Die schöne Magelone is een cyclus van 15 liederen gebaseerd op de epische vertelling van Ludwig Tieck over Graaf Peter en zijn geliefde Magelone. Het heeft weinig zin om enkel de liederen op te voeren. Om het verhaal duidelijk te maken zijn bindteksten nodig. Voor deze voorstelling had de Duitse auteur Martin Walser nieuwe teksten geschreven, weliswaar gebaseerd op de teksten van Tieck maar in iets moderner Duits. Walser, een kranige tachtiger, las de teksten ook zelf voor.

Christian Gerhaher is zonder enige twijfel één van de grote liedzangers van het moment. Hij heeft een weke bariton, die soms wat kern mist, wat hem parten speelt in de paar dramatischere liederen. Maar voor de rest zingt hij met een juist gedoseerde inleving, schitterende tekstduiding en vooral een weergaloze tekstprojectie. De voorgedragen teksten van Walser (versterkt met microfoon, trouwens) gaan naadloos over in de gezongen teksten van Gerhaher, die even perfect verstaanbaar is als Walser. Brahms heeft niet alle gedichten van Tieck getoonzet, maar die ontbrekende gedichten werden ook opgenomen in het recital, twee ervan werden voorgedragen door Gerhaher... en het gekke is dat zijn spreekstem helderder klinkt dan zijn zangstem maar dat zijn zangstem beter verstaanbaar is.

Nu, om eerlijk te zijn... ik vind Die schöne Magelone niet van het zelfde niveau als de liedcycli van Schubert of Schumann. Het duurt altijd een hele tijd vooraleer ik mee ben met het verhaal. De klik vindt plaats rond het midden als de opbouw naar de scheiding van Peter en Magelone zich ontwikkelt. Ook in deze voorstelling was dat zo. Na een magische Wir mussen uns trennen, zong Gerhaher het slaaplied Ruhe, Sussliebchen, im Schatten ontroerend mooi, gevolgd door het onstuimige So tönet denn, schaumende Wellen. In dat laatste lied is het echter vooral de pianist Gerold Huber die al zijn virtuositeit mag botvieren.

De zaal zat spijtig genoeg maar half vol, maar zanger, verteller en pianist waren omgeven met microfoons, dus ik vermoed dat het recital ooit wel eens op de radio zal te (her)beluisteren zijn.

Publicatie: donderdag 27 oktober 2011 @ 22:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen