ti guarda dal Grande Inquisitor

Le nozze di Figaro in Luik

Na exact vijftien jaar, brengt de Waalse Opera een nieuwe productie van Le nozze di Figaro. De regisseur is weer Philippe Sireuil, die een nieuwe, fleurige enscenering voorstelt met een paar van zijn bekende ingrediënten zoals het gebruik van stoelen.

Foto

Het eenheidsdecor van Didier Payen toont een ruime kamer, waarvan de volledige achterwand bestaat uit kamerhoge luiken waardoor de Spaanse zon schijnt. Voor de tuinscène verdwijnt die achterwand en zien we een tuin vol zonnebloemen. Zoals we gewend zijn van Sireuil brengt hij ook nu een duidelijke en intelligente productie.

Een interessant detail is hoe hij de tweede woedearia's in beeld brengt, Figaro's "Se vuol ballare" en de Graafs "Hai gia vinta la causa". Vaak krijgen we ingehouden woede, uitgebeeld door nijdig ijsberen, of extraverte woede, uitgebeeld door mishandeling van het meubilair. Sireuil zet de zanger telkens bewegingsloos op een stoel. In het geval van Figaro zien we op die manier hoe hij zijn plannetjes uitdenkt. Bij de Graaf is het de vertwijfeling over alles wat rond hem gebeurt, en wat hij niet kan plaatsen, die de bovenhand voert.

Vijftien jaar geleden, maakte een jonge Belgische sopraan haar operadebuut in Nozze. Anne-Catherine Gillet zong toen Barberina... nu is ze gepromoveerd tot Susanna en is ze een vaste waarde in Luik en verre omstreken geworden. Ze zingt een sprankelende Susanna, waar weinig op aan te merken valt. Mario Cassi was ook een goede Figaro, maar zijn stem is iets te baritonaal. Ik hoor liever toch wat basgewicht in deze rol.

Zo'n lichte Figaro maakt dat hij qua timbre dicht aanleunt bij de tevens lichte bariton van Wiard Witholt. Zijn Graaf heeft wel uitstraling en zingt een verzorgde "Hai gia vinta la causa". Zijn stem is ook groot genoeg, waardoor hij als enige van de bezetting nauwelijks problemen had met de circustentakoestiek. Ik was minder gecharmeerd van de Gravin van Cinzia Forte. In "Porgi amor" liet ze af en toe wat veel vibrato horen en "Dove sono" kwam nauwelijks beneden forte uit.

Jennifer Rivera was een uitstekende Cherubino, die haar twee aria's met verve en veel kleur vertolkte. Zonder haar meteen te willen vergelijken met die andere Amerikaanse bloggende YankeeDiva-mezzo, wil ik toch even meegeven dat Rivera ook een blog heeft: Trying to Remain Operational.

Le nozze di Figaro is voor mij dé opera der opera's en altijd de moeite om te zien en horen... maar wie er niet voor naar Luik wil, kan zaterdag 29 oktober afstemmen op het DailyMotion-kanaal van de Waalse opera voor de live stream. Het voordeel is dan wel dat je niet in het midden van de nacht nog terug naar huis moet rijden, want ook een lange opera als Nozze laten ze om 20 uur beginnen...

Publicatie: woensdag 26 oktober 2011 @ 12:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen