ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in Keulen

De jongste Keulse productie van La traviata is relatief jong, daterend van 2009. Ze is van de hand van Dietrich W. Hilsdorf en, zoals gewoonlijk bij deze regisseur, is het een degelijke productie zonder de traditionele toer op te gaan.

Foto

Het opvallendste aan de enscenering is het grote decor van Dieter Richter dat op een draaitafel staat. Er zijn vier kamers, twee grote - een balzaal en een restaurant - en twee kleinere - een voorkamer voor de toiletten (inclusief toiletdame) en een terras. De keuze van de aankleding van die vier kwadranten is niet altijd even gelukkig... zo dienen die toiletten als locatie voor zowel het liefdesnestje van Violetta en Alfredo in het tweede en bedrijf als de kamer waar Violetta sterft.

De "muur" tussen balzaal en restaurant bestaat uit een gaas zodat we door de muur kunnen kijken en bijvoorbeeld het feest kunnen zien tijdens het duet van Violetta en Alfredo in het eerste bedrijf. Op een achterwand tegenover die doorkijkmuur wordt ook nog eens live video geprojecteerd, maar in spiegelbeeld van wat vooraan op de scène gebeurt... zoals tijdens Violetta's "Sempre libera" of de slotscène van het tweede bedrijf. Hilsdorf voegt nog wat details toe, die eigenlijk overbodig zijn. Zo is die toiletdame hoogzwanger in het eerste bedrijf en zit ze in het derde bedrijf - ten huize van Violetta (!?) - met een kindervoiture aan de toiletdeuren. Er is ook het idee om Annina de bontmantel van Violetta te laten stelen net nadat Violetta gestorven is.

Er wordt soms gezegd dat men voor Violetta eigenlijk twee zangeressen nodig heeft, één voor het eerste bedrijf en één voor de rest. Met de sopraan Olesya Golovneva is dat duidelijk het geval. Op basis van haar repertoire zou je verwachten dat het eerste bedrijf haar perfect zou moeten liggen, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Haar loopjes in "Sempre libera" zijn niet altijd zuiver en ook ritmisch is ze soms slordig.

Het drama van het tweede bedrijf ligt haar een stuk beter. Ze begint "Dite alla giovine" met een perfect mezza voce en laat dat traag aangroeien tot een hartverscheurende scène. Ook het derde bedrijf doet ze redelijk goed, alhoewel ze dan iets te vaak allerlei expressieve on-Verdiaanse truken bovenhaalt zoals Sprechgesang, valse noten of roepen. Ondanks haar dramatische inslag, krijgt ze de brief - "Teneste la promessa" - toch niet degelijk de zaal in geprojecteerd. Samengevat, heeft Golovneva wel het dramatisch instinct voor Violetta maar ze is vocaal iets te slordig.

Matthias Klink doet zijn best als Alfredo, ondanks een totaal ongeschikte stem. Er zit heel weinig zon in zijn stem, zijn frasering klinkt weinig Italiaans en hij heeft niet de stralende topnoten die ik van een Alfredo verwacht. Vooral de cabaletta "O mio rimorso" was pijnlijk met een pleiade aan genepen hoge noten. Markus Brück was daarentegen wel een goede Giorgio Germont met een mooi egale klank, goed legato in "Di provenza", maar nog iets te monotoon.

Publicatie: vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:29
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen