Il Grand' Inquisitor

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny in Antwerpen

Het thematisch bindmiddel van het nieuwe seizoen van de Vlaamse Opera is "een nieuwe wereld". Het is dan ook geen onlogische keuze om het seizoen te openen met Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, de opera van Kurt Weill waarin een bende criminelen een stad bouwt in het midden van de woestijn waar de losbandigheid hoogtij viert. Het onderwerp lijkt een kolfje naar de hand van regisseur Calixto Bieito. Voor de Gentse première verspreidde de Vlaamse Opera zelfs het bericht dat deze productie minder geschikt is voor jeugdige toeschouwers...

illustratie

Aanvankelijk vermoedde ik dat dit KNT-label vooral bedoeld was om zich in te dekken tegen eventuele negatieve kritiek. Maar na het eerste bedrijf doorstaan te hebben, is het duidelijk dat dit enkel een platte promotiestunt was. Een paar blote borsten en een Jack O'Brien die constant met zijn hand in zijn broek zit, lijkt me niet voldoende redenen. Bieito transformeert Mahagonny in een camping waar de caravans opgestapeld staan. Wat volgt, is van begin tot einde slaapverwekkend.

Hetzelfde geldt voor de muzikale kant. Dirigent Yannis Pouspourikas slaagt er niet in om de juiste schwung te vinden, waardoor de opera eindeloos uitgerekt wordt. De zangers konden me ook weinig bekoren. Leandra Overmann zong Leokadja Begbick met een half dozijn verschillende registers, waarvan sommige zelfs niet hoorbaar zijn. John Daszak is een monochrome Jim Mahoney. Noëmi Nadelmann probeert als Jenny de meubelen te redden met een redelijke "Alabama Song".

De Vlaamse Opera heeft de eerste boot naar de nieuwe wereld gemist... hopelijk brengt Tchaikovsky beterschap.

Publicatie: woensdag 5 oktober 2011 @ 22:54
Rubriek: Opera