ti guarda dal Grande Inquisitor

Il trovatore in Luik

De Waalse Opera opende haar seizoen met Il trovatore in een productie van Stefano Vizioli met Paolo Arrivabeni als dirigent. Over die productie valt eigenlijk niets speciaals te rapporteren. Voor de bezetting hadden ze grotendeels dezelfde protagonisten van hun Otello vorig seizoen opgesteld.

Foto

Fabio Armiliato zong de titelrol. Tegen alle verwachtingen in bleek Manrico problematischer te zijn dan Otello. Het bovenste deel van zijn stem klonk hees en helemaal niet gezond, alhoewel er geen voorafgaandelijke aankondiging gemaakt werd (behalve de opmerking dat de voorstelling gefilmd werd om te 'streamen' en later ook op DVD uit te brengen). Dit was vooral pijnlijk in de cabaletta der cabaletta's, "Di quella pira", waarna hij niet snel genoeg van het podium kon verdwijnen.

Ik verwachtte dat Daniela Dessi beter zou presteren in een rol als Leonora dan als Desdemona. Dat was niet echt het geval. Hier en daar heeft ze nog een goede noot, alhoewel haar intonatie niet altijd correct leek in bijvoorbeeld "D'amor sull'ali rosee". Maar in het algemeen zong ze met weinig stem. Dat was des te opvallender in haar eerste scène, waar ze repliek krijgt van de Inès van Ninon Dann, die Dessi quasi van het podium zong. Ondanks haar verminderde vocale mogelijkheden is haar stijlgevoel wel juist, zodat er toch nog iets te bewonderen valt.

Net zoals in Otello, was de bariton weer de ster van de avond. Giovanni Meoni zong een schitterende Luna waarvan diens "Il balen del suo sorriso" gekenmerkt werd door een oneindig legato in de traditie van een Cappuccilli. De Amerikaanse Ann McMahon Quintero kan nog wel wat groeien in de rol van Azucena, maar de kleur en expressie zijn ideaal, en ze slaagde erin om mijn haar te laten rechtstaan als ze aan Manrico het verhaal van haar moeder vertelt. Luciano Montanaro was een goede Ferrando en overtuigender dan bij zijn vorige optredens in Luik.

Publicatie: woensdag 21 september 2011 @ 21:14
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen