ti guarda dal Grande Inquisitor

Schumann Liebeslieder in de Munt

Een paar jaar geleden, programmeerde de Munt al eens een kwartetliederavond rond de Liebesliederwalzer van Brahms. Vandaag stond uitsluitend Schumann op het programma met bijna dezelfde artiesten. Stella Doufexis werd ondertussen vervangen door Anke Vondung. Marlis Petersen, Werner Güra en Konrad Jarnot waren er wel weer bij. Christoph Berner en Camillo Radicke zaten aan de pianoforte.

De stemmen van Petersen en Vondung harmonieerden mooi in Erste Begegnung, Liebesgram of Botschaft uit het Spanisches Liederspiel. Aanvankelijk ontgoochelde Petersen in haar solo-liederen met bijvoorbeeld een over-dramatische Melancholie. Konrad Jarnot gaf dan weer een veel te stijve vertolking van Der Kontrabandiste.

Werner Güra zong een correcte Geständnis, maar verbeterde zienderogen in het Minnespiel met een schmalzrijke Meine Töne still und heiter of een innige Mein schöner Stern. In het duet Ich bin dein Baum was er te weinig interactie tussen Vondung en Jarnot.

Het Spanische Liebeslieder na de pauze had het potentieel om het hoogtepunt van de avond te worden. Op sommige vlakken was dat ook het geval. Marlis Petersen begon na het Vorspiel met een uitstekende vertolking van Tief im Herzen trag' ich Pein. Ik was ook gecharmeerd door de warme stem van Vondung in Hoch, hoch sind die Berge. Werner Güra kon zijn expressiviteit uitleven met O wie lieblich ist das Mädchen en Weh, wie zornig ist das Mädchen.

Maar in deze Liebeslieder kan veel meer tussen de zangers gespeeld worden, zonder dat het daarom een volledig uitgeacteerde voorstelling moet worden. Elk lied/duet/kwartet werd afzonderlijk uitgevoerd zonder weinig samenhang. Degenen die even niet moesten zingen, zaten rechts op het podium rond een tafeltje te wachten op hun beurt.

Desalniettemin was het mooie start van het liedseizoen van de Munt met een repertoire dat maar zelden te horen valt. Dit programma hebben ze trouwens ook uitgebracht op CD.

Publicatie: maandag 12 september 2011 @ 23:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen