ti guarda dal Grande Inquisitor

Wiener Blut in Wenen

Ongeveer vier jaar geleden, was hij al te horen in de creatie van Frühlings Erwachen in de Munt. Maar het is sinds zijn recente deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd en de tweede prijs die hij daar behaalde, dat Thomas Blondelle een BV van de klassieke muziek geworden is. Ondertussen heeft hij zijn vorige standplaats Berlijn ingeruild voor Wenen, waar hij gisteren zijn huisdebuut maakte aan de Wiener Volksoper als Graf Zedlau in Wiener Blut.

Foto

Wiener Blut is een operette van het pastiche-type. De "Kapellmeister" van het Theater an der Wien, Adolf Müller, verzamelde een aantal van de bekendste melodieën van Johann Strauss (uiteraard de wals "Wiener Blut", maar ook "Morgenblätter" of "Wein, Weib und Gesang") en brouwde daar samen met de librettisten Viktor Léon en Leo Stein een verhaal rond. De operette ging in 1899 in première, enkele maanden na het overlijden van Johann Strauss.

Het verhaal gaat over Graf Zedlau, die getrouwd is met Gabriele. Maar aangezien hij nogal saai is - er stroomt geen "Wiener Blut" door zijn aderen - verlaat ze hem. Als ze aan het begin van de operette terugkeert, dan is hij toch veranderd dankzij zijn maitresse, de danseres Franziska Cagliari. Er is uiteraard ook een buffo-koppel uit de lagere standen, de mannequin/naaister Pepi en de kamenier van de graaf, Josef, dat voor nog wat extra amoureuze verwikkelingen zorgt. Na een hoop persoonsverwisselingen en misverstanden, loopt alles - hoe kan het anders ? - goed af.

Deze Wiener Blut is een nieuwe productie in een regie van Thomas Enzinger die de actie ergens rond 1900 plaatste. Bij de figuranten herkennen we een aantal typisch Weense historische figuren, zoals Sigmund Freud, Gustav Klimt, Sissi en Johann Strauss zelf. Deze Strauss is een levend gouden standbeeld, zoals ze ook regelmatig opduiken rond de Stephansdom, uiteraard geïnspireerd op het gouden Strauss-standbeeld in het Weens stadspark.

Het is een door-en-door Weense voorstelling waarbij de dialogen doorspekt worden met het Weens dialect. Vooral de fiakerkoetsier Gerhard Ernst, die een dag eerder Frosch speelde, spreekt zo'n plat Weens dat er letterlijk geen woord van te begrijpen valt... maar de Weners in de zaal lagen wel plat van het lachen. Als je toevallig in deze voorstelling terecht zou komen, dan moet ik aanraden om vooraf het programmaboekje te kopen om toch een idee van het verloop van het verhaal te hebben.

Thomas Blondelle sprak geen Weens als de Duitse graaf Zedlau, maar wel idiomatisch Duits. Vooraf werd aangekondigd dat hij na de generale uitgegleden was en een of ander ligament gescheurd had. Zijn danspassen waren dan begrijpelijkerwijze meer wat geschuifel dan echt gedans. Maar zingen deed hij wel goed. Hij heeft zijn onorthodoxe manier om de hoogste noten te halen en die klinken ook minder vol, maar voor de rest straalt zijn stem en vult hij met gemak de hele zaal.

Sieglinde Feldhofer maakte ook haar debuut aan de Volksoper in de rol van Franziska Cagliari en was voor mij de mooiste stem van de avond. Kristiane Kaiser was een wat kortademige Gabriele. Boris Eder zong een goede Josef en kreeg het meeste applaus. Renée Schüttengruber was met een te smalle stem wat minder als Pepi.

Publicatie: zaterdag 10 september 2011 @ 21:32
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
0 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen