ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Fledermaus in Wenen

De Volksoper is vooral bekend voor zijn operette-uitvoeringen, alhoewel ze ondertussen ook opera's - Carmen, Rusalka, Butterfly, zelfs Salome - in hun repertoire hebben. Maar operette blijft nog altijd hun hoofdbezigheid en Die Fledermaus is dan ook een standaardwerk voor hen.

Foto

Een aantal jaren geleden heb ik al eens een Fledermaus meegemaakt in de Volksoper. Ondertussen hebben ze een nieuwe productie, van Heinz Zednik, die nog altijd heel traditioneel is. Elk bedrijf heeft een apart realistisch decor, van de salon ten huize van Eisenstein, over de feestzaal van Orlofsky tot de gevangenis van Frank. Alle klassieke grappen - vooral die van Frosch - waren aanwezig en er werd gedanst door het Wiener Staatsballet op onder andere de toegevoegde polka "Unter Donner und Blitz" tijdens het feest van Orlofsky.

Het eerste bedrijf kwam maar traag op gang. Dit was hoofdzakelijk te wijten aan een zwakke Rosalinde en Alfred. De Amerikaanse sopraan Melba Ramos heeft wel een mooie ronde klank, maar haar projectie is niet schitterend op een handvol hoge noten na. Dit maakte ook dat haar Czardas weinig schwung had. Christian Drescher zingt Alfred met een weinig boeiende en kleine stem. De dialogen van het eerste bedrijf waren ook niet echt meeslepend. Het is nog het begin van het seizoen en ze moeten er misschien nog terug in komen...

Het feestbedrijf waar de "Rache der Fledermaus" zich echt op gang trekt, is wel een wervelende show met als eerste hoogtepunt de aria van Orlofsky. Alexandra Kloose zong "Ich lade gern mir Gäste ein" met een grote stem, niet altijd mooi, maar wel met een androgyne klank die ideaal is voor de rol. Mathias Hausmann is ondertussen een degelijke Dr. Falke, maar niet echt uitzonderlijk.

Adele is de meest charmerende rol van de operette en het moet al heel slecht lopen voor een sopraan om hiermee niet te scoren. Elisabeth Schwarz is dan ook een sprankelende Adele, met een stem die een tikkeltje donkerder is dan de traditionele soubrette, die des te expressiever werkt in haar auditie-aria "Spiel ich die Unschuld vom Lande". Ik was zeer onder de indruk van de tenor Jörg Schneider als Eisenstein. Hij heeft een heldere en duidelijke stem met een mooie hoogte, en is ook goed in de dialogen. Mogelijk één van de beste Eisensteins die ook ooit live gehoord heb.

Publicatie: vrijdag 9 september 2011 @ 10:08
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen