ti guarda dal Grande Inquisitor

Mojca Erdmann in Schwarzenberg

De jonge sopraan Mojca Erdmann hebben we eerder dit jaar in deSingel kunnen ontdekken. Op de Schubertiade stelt ze zich voor met een Schumann-en-Strauss-programma. Aan de piano zat Gerold Huber, tevens vaste pianist van Christian Gerhaher.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Ze zingt met een heldere, zuivere lijn en het klinkt allemaal waanzinnig mooi, maar ze zou iets expressiever mogen uitpakken. Zeker in de eerste groep liederen, Schumanns Opus 107, treedt een zekere monotonie op. Het zijn wel niet de bekendste liederen en ze zijn ook allemaal nogal traag, maar toch. Een van de snellere liederen, Im Walde, vertolkt het contrast tussen een eenzame ziel die in de natuur koppeltjes van vogels of reeën ziet en dan de pijn van haar eigen eenzaamheid uitdrukt. Het is een voor de hand liggend contrast waar veel meer mee kan gebeuren dan wat Mojca Erdmann ermee doet.

De Lenau-Lieder (Opus 90) zijn een stuk bekender en gevarieerder, al is het maar door de aanwezigheid van Lied eines Schmiedes en Die Sennin. Zeker het eerste lied vraagt een stevige stem, waar de lichte sopraan van Erdmann toch tekort schiet. Maar Meine Rose ligt wel perfect in haar stem. Het viel trouwens op dat haar stem redelijk klein is en op een paar cruciale momenten de zaal niet kan vullen. Eén van die momenten is bijvoorbeeld het gestaag crescendo van "hörst du ? Jubelsang erklingt" in Requiem.

In de Strauss-liederen heeft ze ook dat probleem in het kanjer van een lied Allerseelen dat in de laatste strofe opbouwt naar een hoogtepunt met "komm' an mein Herz, dass ich dich wieder habe". Voor de rest is er weinig aan te merken op haar keuze van Strauss-liederen die haar als gegoten zitten. Ze sprankelt in All mein Gedanken, koketteert met Nichts en charmeert met Schlagende Herzen. Met Morgen hoeft ze niet veel te doen, dat lied spreekt voor zich, net zoals Die Nacht. De meeste sopranen kunnen niet weerstaan aan de afgrijselijke Brentano-Lieder, maar Erdmann houdt het gelukkig bij één, Ich wollt ein Sträusslein binden.

Voor het eerste bisnummer blijft ze met Begegnung bij Strauss, maar kiest als tweede toegift Helena uit Ollea dat Aribert Reimann voor haar geschreven heeft en dat we in zijn geheel in deSingel gehoord hebben... 't is eens wat anders dan eindigen met Zueignung.

Publicatie: maandag 5 september 2011 @ 18:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen