ti guarda dal Grande Inquisitor

Robert Holl in Schwarzenberg

Zes jaar geleden, zong Robert Holl al eens een memorabele Winterreise op de Schubertiade... memorabel voor al de foute redenen, waaronder een uitvoeringsduur van meer dan anderhalf uur. Nu is hij terug met een andere pianist; niemand minder dan András Schiff. En dat maakt een wereld van verschil, om te beginnen al een slordige 20 minuten.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Wat we te horen kregen, was dan ook een echte Winterreise met al de emoties die erbij horen. Robert Holl zingt een Wanderer die vooral woede en verdriet toont. Telkens hij terugdenkt aan zijn geliefde, welt de woede op. In Die Wetterfahne is hij enkel nog maar geďrriteerd over "ihr Kind ist eine reiche Braut". Maar als hij in Wasserflut tegen de sneeuw spreekt hoe zijn tranen met de gesmolten sneeuw naar de stad stromen - "Da ist meiner Liebsten Haus" - is het een en al woede die overheerst.

In tegenstelling tot zijn vorige Winterreise, schuwt hij nu ook de lelijke klanken niet. Extreem wordt het in Letzte Hoffnung als hij in de laatste zin "Wein' auf meiner Hoffnung Grab" met een oerkreet weent of een bleitend "Grab" zingt. Daar tegenover staat een mooi legato gezongen Die Krähe. Het blijft verbazend hoe hij na al die jaren nog altijd met het zelfde warme ongeschonden timbre zingt, een enkel intonatieprobleempje hier of daar niet te na gesproken. Wat - spijtig genoeg - ook nog altijd hetzelfde is, is zijn introverte houding op het podium... voor over gebogen naar de grond zingend, met de ogen dicht heen en weer zwaaiend. Ik kan me voorstellen dat het sommige mensen op de zenuwen werkt.

Op eenzame hoogte staat András Schiff, als liedpianist enkel geëvenaard door Wolfram Rieger. Ik moet deze cyclus al letterlijk een paar honderd keer gehoord hebben, maar toch blijft Schiff nog kleuren en details vinden die ik nog nooit gehoord heb... en waarbij ik me afvraag of Schubert zelf wel wist dat hij die in zijn partituur gestoken heeft.

Het meest sprekende voorbeeld is Der Lindenbaum, het bekendste lied uit de hele cyclus. In de piano weerklinkt uiteraard het ruisen van de bladeren, maar András Schiff ziet zoveel meer in die partituur. Bij de tekst "Die kalten Winde bliesen" vindt hij de noten om een ijzige stormwind te ontketenen, die pas bij Der stürmische Morgen helemaal op het voorplan treedt. Maar echt opvallend is zo één nootje dat hij accentueert en dat doet denken aan de doodsbel van Das Zügenglöcklein... zou de Wanderer deze cyclus toch niet overleven ?

Publicatie: zaterdag 3 september 2011 @ 15:42
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen