ti guarda dal Grande Inquisitor

Werner Güra in Schwarzenberg

De twee Schubert-cycli mogen uiteraard niet ontbreken op de Schubertiade. Deze namiddag vertolkten Werner Güra en Christoph Berner Schuberts eerste cyclus Die schöne Müllerin.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het werd een correcte uitvoering zonder overdreven dramatische inzichten. De zelfmoord van de molenaarsknecht verloopt zo vanzelfsprekend met "Ach, unten, da unten, die kühle Ruh'" dat Des Baches Wiegenlied een echt wiegenlied is en geen uitgesponnen Requiem.

De intrinsieke dramatiek van Der Jäger en Eifersucht und Stolz is wel degelijk aanwezig en bevat zelfs één opvallend moment. Güra gebruikt een explosief accent op het einde van Der Jäger - "Die Eber die schieße" - waardoor iedereen weer opveert... vergelijkbaar met het voorlaatste bedrijf van Don Carlo als het schot uit de coulissen weerklinkt om Posa dood te schieten.

Werner Güra moet het vooral van zijn voorbeeldige uitspraak en tekstprojectie hebben. Hij mag gerust nog meer met kleuren spelen. De verschillende karakters in Am Feierabend - in het bijzonder de molenaar en zijn dochter - komen niet echt goed uit de verf. Ook de dialoog tussen de molenaarsknecht en het beekje in Der Müller und der Bach is eerder een monoloog... wat het natuurlijk ook best zou kunnen zijn.

Christoph Berner speelde een boeiende pianopartij. Er is veel klaterende watermuziek en ook het gezwollen "Rädergebraus" in onder andere Halt! zet hij dik in de verf.

Je zou verwachten dat een Schubertiadepubliek wel zou weten dat het twaalfde lied van de cyclus Pause heet en dat - ondanks het fortissimo pianoslot van Mein ! net ervoor - dit geen aanduidig is dat er moet geapplaudisseerd worden omdat het "pauze" is. Niet dus. Werner Güra maakte wel dankbaar van de gelegenheid gebruik om een korte pauze in te lassen, een glas water vanonder de piano te halen en zich rustig voor te bereiden op het jachtige "tweede" deel.

In tegenstelling tot Winterreise is het niet ongebruikelijk om na Die schöne Müllerin toch een bisnummer te zingen. In dit geval was dat Wandrers Nachtlied dat met "über allen Gipfeln ist Ruh" een perfect passende coda vormde bij deze liedcyclus.

Publicatie: donderdag 1 september 2011 @ 22:26
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen