ti guarda dal Grande Inquisitor

Bernarda Fink in Schwarzenberg

De belangrijkste reden waarom ik tientallen liedrecitals per jaar bijwoon, is dat ik ontroerd wil worden. Als je eenmaal tot in de diepste vezels van je lijf geraakt bent door muziek - en in mijn geval is dat bijna altijd bij liederen, en slechts heel zelden bij opera - dan wil je dat gevoel telkens herbeleven. Je moet dan soms wel mindere recitals doorstaan, omdat je nooit weet wanneer "het" zal gebeuren... zoals bijvoorbeeld bij het liedrecital van Bernarda Fink vandaag op de Schubertiade.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Nu, Bernarda Fink is best wel een degelijke liedzangeres. Ze geeft altijd propere en afgeborstelde liedrecitals waar niet vaak iets op aan te merken valt, tenzij dat haar interpretatie nooit echt onder de huid gaat zitten. Haar recital in Schwarzenberg leek aanvankelijk weer een "typisch" Fink-recital te worden. Ze begon met de vier eerste Lenau-liederen van Schumann, met een wat mat Lied eines Schmiedes en het hemelse Meine Rose. Het Schumanngroepje werd vervolledigd met het grappige Der Sandmann en een swingende Aufträge.

Bernarda Fink zet ook regelmatig slavische muziek - vaak Dvorak - op haar programma. Deze keer ging ze terug naar haar 'roots' met zeven liederen van vier Sloveense componisten. De liederen werden geschreven in de 20ste eeuw, maar ze ademen nog de romantiek van de 19de eeuw uit zoals de melancholische herfst- en avondliederen van Lucijan Marija Skerjanc en Zorko Prelovec.

Na de pauze was enkel nog wat Mahler voorzien met de Lieder eines fahrenden Gesellen en de Rückert-Lieder.

Het eerste lied, Wenn mein Schatz Hochzeit macht, is een soort combinatie van de Gute Nacht uit Winterreise en Das ist ein Flöten und Geigen uit Dichterliebe, wat deze (korte) Mahlercyclus tot een klassieke Wanderer-cyclus maakt. En het is met die bijhorende intensiteit dat Bernarda Fink deze vier liederen zong. Ging heut' morgen über's Feld was perfect ironisch. Er zaten wel een paar schreeuwerige forte hoge noten in Ich hab' ein glühend Messer. Maar de pijn wordt haast tastbaar als de Wanderer de blauwe ogen of het blonde haar van de verloren geliefde in de wereld rondom hem/haar ziet... vergelijkbaar met de Nebensonnen uit Winterreise. Met Die zwei blauen Augen was mijn weerstand helemaal gebroken met een onwezenlijk mooi slot: "Alles wieder gut, Alles, Lieb' und Leid, und Welt, und Traum"...

De Rückert-Lieder beginnen relatief onschuldig met Ich atmet einen linden Duft (een logisch vervolg op de lindenboom uit Die zwei blauen Augen) en Blicke mir nicht in die Lieder. Liebst du um Schönheit is eigenlijk heel eenvoudig, gewoon heel mooi zingen. En dat doet Bernarda Fink, met een schitterend gedragen mezza voce en met hoge piano noten die kippenvelkwaliteit hebben. Maar het zijn de twee slotliederen die het hem doen. Um Mitternacht en Ich bin der Welt abhanden gekommen hebben de diepgang van Brahms' Vier ernste Gesänge in het kwadraat. De spanning in de zaal was te snijden. Het was één van die magische momenten waarbij je letterlijk een speld kon horen vallen. Tot tijdens het piano-naspel iemand ontplofte omdat ze een ingehouden hoest niet meer kon bedwingen. Maar toen waren de tranen al volop aan het stromen en deed het er niet meer toe...

Publicatie: woensdag 31 augustus 2011 @ 22:39
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen