ti guarda dal Grande Inquisitor

Anna Prohaska in Schwarzenberg

De Schubertiade teert de laatste jaren vooral op een veilig clubje van gevestigde namen, waardoor weinig nieuwe artiesten de weg naar Schwarzenberg vinden. Ik ben dan ook blij dat de jonge sopraan Anna Prohaska dit patroon doorbreekt. Samen met Eric Schneider brachten ze een liedrecital met als titel "Ophelia - mondsüchtig".

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

De waanzin van Ophelia combineren met maanliederen, en de invloed van de al dan niet volle maan op de psyche, is een interessant idee voor een programma. Ze neemt de Ophelia-Lieder van Brahms en Richard Strauss als uitgangspunt en omringt ze met meer liederen van Brahms, respectievelijk met liederen van Schubert. Deze twee blokken worden gescheiden door La mort d'Ophelie van Berlioz en vier liederen uit de "Sprookjesprinses" van Szymanowski.

Die Szymanowski-liederen heeft ze ook opgenomen op Sirène en live maken ze even weinig indruk. Het zijn liederen met veel hoge nootjes, coloraturen en trillers... zo mogelijk nog erger dan de Brentano-liederen van Strauss. De piano-partij is het enige interessante aan deze liederen en biedt Eric Schneider de gelegenheid om te schitteren. Ik heb Schneider altijd een wat eigenzinnige liedpianist gevonden en dat etiket deed hij meteen alle eer aan met het eerste lied van de avond, Brahms' Lerchengesang, dat hij onverwacht modern liet klinken.

Anna Prohaska heeft een lichte lyrische sopraan, die wel goed projecteert. Maar net zoals op haar CD, heeft ze goede en minder goede momenten. Ze klinkt vaak schriel en voor Brahms' Mädchenlied dikt ze haar stem aan, wat niet echt mooi klinkt. Immer leiser wird mein Schlummer deed ze wel goed. Maar voor Mondenschein - ongetwijfeld het minst onbekende Brahms-lied van de avond - mist ze het breed legato om het stralende maanlicht te evoceren.

De tweede helft van de avond, met Schubert en Strauss, beviel me beter. Ze zong de Strauss-Ophelia met veel inleving en kleur om haar waanzin uit te drukken, daarbij perfect ondersteund door Eric Schneider. Het Schubert-slot met Der Geistertanz, Der Tod und das Mädchen en de Romanze uit "Rosamunde" was betoverend mysterieus. Het wild enthousiaste publiek vroeg om meer, maar kreeg niets. Ze waren blijkbaar vergeten om een bisnummer voor te bereiden...

Publicatie: maandag 29 augustus 2011 @ 8:52
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen