ti guarda dal Grande Inquisitor

Bayreuth - Tannhäuser

Vorige week zijn de Bayreuther Festspiele van start gegaan. Het is de 100ste editie en dan zou je allerlei festiviteiten kunnen verwachten. Maar, afgezien van een symposium later op de maand, lijkt er niets te zijn dat dit festival onderscheidt van het vorige of het volgende. De halfzusjes Eva en Katharina Wagner ontvingen Angela Merkel en Co op de rode loper, tijdens de pauzes werd de inwendige mens versterkt met braadworst en bier... en de nieuwe productie van Tannhäuser werd uit volle borst uitgejouwd. Kortom, niks nieuws onder zon.

Foto

De regisseur Sebastian Baumgarten maakte zijn debuut op de "Grüne Hügel". Op de website van het festival is een omstandige inleiding - Tannhäuser zwischen Rausch und Traum - te lezen, uitgaande van het wereldschokkende idee dat de Venusberg en de Wartburg twee werelden zijn die niet totaal onafhankelijk van elkaar te zien zijn. Een en ander leidt, logischerwijze, tot een composteerinstallatie (eenheidsdecor van Joep van Lieshout) met ketels, buizen en kabels waar afval omgezet wordt in bio-gas en alcohol. Elisabeth offert zich op in een gasketel. De hoogzwangere Venus regeert over een kooi, waarin apen hun "ding" doen.

De recensenten lijken ook niet echt overtuigd te zijn van deze productie en ook muzikaal schijnt het niet allemaal goed te klinken. Lars Cleveman brult zich door Tannhäuser. Andere adjectieven die voor hem bedacht werden, zijn monochroom, kortademig, ondramatisch, spanningsloos, ... Stephanie Friede schijnt zo mogelijk nog erger geweest te zijn. Zij kreeg zelfs een boesalvo te verwerken. Camilla Nylund was een redelijke Elisabeth die in de loop van de avond beter werd. Er was wel nauwelijks iets aan te merken op de lyrisch gezongen Wolfram van Michael Nagy. De bas Günther Groissböck kreeg ook niets dan superlatieven van de recensenten voor zijn Landgraf.

Het was ook uitkijken naar Thomas Hengelbrock, die vooral bekend is van zijn barokwerk en historische uitvoeringspraktijk. Daar lijkt weinig van te merken, behalve misschien in de keuze van de gespeelde versie... één van de vroege Dresden-versies.

Een aantal recensies:

Na dit en ook de recensies van de vorige jaren indachtig, vraag ik me af waarom eigenlijk iemand nog naar Bayreuth gaat... tenzij om misschien eens de sfeer op te snuiven. Slecht gezongen Wagnervoorstellingen en idiote regieconcepten vind je ergens anders ook, en daar moet je geen wachtlijst van tien jaar voor doorstaan.

Publicatie: woensdag 3 augustus 2011 @ 21:08
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen