ti guarda dal Grande Inquisitor

Deutsche Volkslieder I & II

Er is soms maar een dunne lijn tussen Duitse volksliederen en "kunstliederen". Sony heeft vorig jaar twee CD's uitgebracht, die constant flirten met die grens. De eerste CD, Wenn ich ein Vöglein wär, was zo succesvol dat het zelfs de Duitse top-100 haalde. Een paar maanden later volgde dan het tweede deel Geh' aus, mein Herz.

FotoDe liederen worden vertolkt door gevestigde liedzangers, zoals Angelika Kirchschlager, Stella Doufexis of Christian Gerhaher, zangers die we eerder kennen van in de opera, Franz-Josef Selig of Klaus Florian Vogt, en een aantal nog onbekende namen, waarbij onder andere twee tenors Daniel Johannsen en Maximilian Schmitt een positieve indruk maken. Drie pianisten - Helmut Deutsch, Eric Schneider en Gerold Huber - begeleiden hen.

Wie "Volkslieder" zegt, denkt meteen aan Johannes Brahms en zijn verzameling "Deutsche Volkslieder" waaruit een aantal liederen de CD gehaald hebben. Zo zingt Kirchschlager een nostalgische Da unten im Tale, brengen Ruth Ziesak en Schmitt een spittante vertolking van Feinsliebchen in dialoogversie, of geeft Katharina Kammerloher een dramatische uitvoering van Die Schwälble. Gerhaher kiest echter Der Gang zum Liebchen of Vor dem Fenster. Met zijn omfloerste stem en natuurlijke bescheidenheid zorgt hij voor een paar van de mooiste momenten op deze opnames.

Ook Schubert heeft een aantal liederen geschreven die in de loop der tijd zo bekend geworden zijn, dat ze tot de volksliederen gerekend worden... denk maar aan Heideröslein of Die Forelle, hier respectievelijk gezongen door Kirchschlager en Ziesak. Het bekendste Schubert-volkslied is echter Der Lindenbaum. Franz-Josef Selig geeft een (te) trage uitvoering, waardoor het lied veel diepzinniger wordt dan het normaal in de context van de cyclus Winterreise is. Die schöne Müllerin zit vol strofische liederen. Klaus Florian Vogt zingt het eerste lied Das Wandern ist des Müllers Lust met zijn klare heldere stem. En uit Schwanengesang zingt Maximilian Schmitt het elegante Ständchen.

Bij de duetjes moeten Wenn ich ein Vöglein wär van Schumann en Ich wollt, meine Liebe ergösse sich van Mendelssohn vermeld worden, die onsterfelijk gemaakt zijn door onder andere het duo Flott en Murray. Christiane Karg zingt ze hier respectievelijk met Kammerloher en Doufexis. De kinderliedjes die Hans en Grietje zingen in de gelijknamige opera van Humperdinck passen ook in het plaatje. Kirchschlager en Annette Dasch zingen Brüderchen, komm tanz mit mir. Zoals gewoonlijk is Dasch weer teleurstellend.

Tenslotte zijn er ook verschillende onbekende componisten, waarbij vooral ene Friedrich Silcher nogal prominent aanwezig is. De eerste track van de eerste CD begint met één van zijn liederen, die werkelijk iedereen kent... al is het maar in de versie van Elvis Presley, Muss i denn.

Het zijn typische feel-good-CD's die luxueus uitgegeven zijn met bijhorende boekjes waarin de liedteksten op dik papier gedrukt zijn. En terwijl ik het toch heb over Duitse Volkslieder, wil ik ook even verwijzen naar het Liederprojekt dat een vergelijkbare opzet heeft... maar ook een schitterende website, waar je de liederen kan beluisteren, downloaden en zelfs meezingen met de "meezing"-versie en de beschikbare partituur.

Publicatie: vrijdag 29 juli 2011 @ 23:55
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen