ti guarda dal Grande Inquisitor

Götterdämmerung in Weimar

In tegenstelling tot de drie vorige opera's, begint Götterdämmerung wél met de echte Nornen. De enscenering van het laatste deel van de Weimarer Ring staat terug op het niveau van Die Walküre.

Foto

Michael Schulz heeft voor Götterdämmerung nog iets nieuws bedacht. Na de vermenselijking van Grane, doet hij nu het zelfde met de Raven van Wotan. In het begin van de opera hangen zes zwart geklede jongeren wat doelloos rond tijdens de Norn-scène. Deze "Raven" komen later nog verschillende keren terug. Meest opvallend daarbij is een scène tussen Hagen en Grane, nadat Siegfried vertrokken is om Gunthers bruid te gaan oppikken. Op dat moment storten de Raven zich op Grane, haalt Hagen een schaar boven en knipt haar lange haar af.

Dit idee om Grane te betrekken in de handeling is een van de sterke ideeën van deze productie. Andere regisseurs negeren dit gewoon... wat kan je nu aanvangen met een paard ? Maar door Grane om te vormen tot de trouwe metgezel van Brünnhilde krijgen verschillende scènes een andere dimensie. Dit is bijvoorbeeld het geval in de scène nadat Siegfried de vergeetdrank gedronken heeft. Grane zit daarbij, ze weet wat er gebeurt en kan toch niet ingrijpen.

Nog zo'n mooi idee is de enscenering van de Brünnhilde-Waltraute-scène. Waltraute komt namelijk niet alleen, maar brengt de zeven andere walkures mee. Even zijn de negen zusters weer allemaal samen, waardoor extra druk op Brünnhilde gelegd wordt om de Ring op te geven. Waltraute werd gezongen door Nadine Weissmann, één van de vaste zangers van het ensemble in Weimar. Ze was ook een van de Nornen en Schwertleite, maar vooral Erda. Voor Erda is ze nog iets te jong, maar Waltraute lag haar perfect. Ze zong haar pleidooi opvallend traag en met nadruk gedragen.

Erda komt ook nog eens terug in deze Götterdämmerung-productie. Na het "Verrat, Verrat" van Brünnhilde, schrijdt ze naar voor en het doek gaat achter haar dicht, waarna ze "Heil'ge Götter, himmlische Lenker!" zingt terwijl Erda uit het gordijn opduikt om haar bij te staan. Het hoeft geen betoog meer dat Catherine Foster weer een fenomenale Brünnhilde was.

Ze was trouwens ook niet te beroerd om een paar uur voor de voorstelling nog deel te nemen aan een "Publikumsgespräch" in de foyer samen met een paar andere zangers, de dirigent en een dramaturg. Daarbij vertelde ze dat haar agenda al tot in 2017 redelijk vol zit met Elektra's, Isoldes en Brünnhildes. Ze liet zich daarbij ontvallen dat ze ook al de Brünnhildes zal zingen in de Ring in Amsterdam tijdens het seizoen 2013-14.

Na Stefan Vinke, kreeg ze een andere Siegfried tegenover zicht. Norbert Schmittberg is een redelijk aanvaardbare Siegfried, maar zijn hoogte is nogal zwak - het beruchtje dootje laat hij voor wat het is. Tijdens zijn samenvatting van wat in Siegfried gebeurde, kon hij me ook weinig boeien.

Renatus Mészár, de twee vorige Wotans, zong deze keer Hagen. Ik vind zijn stem niet zwart genoeg voor die rol, maar hij weet wel expressieve accenten te leggen. Mario Hoff, de Rheingold-Wotan, zong een correcte Gunther. Marietta Zumbült, eerder ook al Freya, was een lyrische Gutrune die iets te zwak overkwam.

Foto

Daarmee valt definitief het doek over deze Ring in Weimar. De intendant vertelde tijdens die zondagmiddagontmoeting dat een Ring veel duurder is om op te voeren dan een andere opera en dat hij zeker niet meer hernomen zal worden...

Publicatie: maandag 11 juli 2011 @ 17:14
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen