ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Weimar

Die Walküre begint met hetzelfde beeld van Walhalla waarmee Das Rheingold eindigde, de godenfamilie is ondertussen wel uitgebreid met negen Walkures. Drie daarvan spelen de drie Nornen en brengen weer dezelfde tekst die Wagner als voorontwerp schreef voor "Siegfrieds Tod".

Erste Norn: In Osten wob ich.
Zweite Norn: In Westen wand ich.
Dritte Norn: Nach Norden werf' ich.
...

Deze keer wordt de tekst gezongen, en door Freia begeleid aan de harp... tot Alberich voorbij komt gewaggeld met een in zwart kostuum gekleed jongetje - ongetwijfeld de jonge Hagen - die het op een krijsen zet. Daarna begint de eigenlijke opera.

Foto

De regie van Michael Schulz was in Das Rheingold redelijk en overeenkomstig met wat je in een Duits provincietheater zou verwachten. Met Die Walküre bereikt hij een heel ander niveau, met bijvoorbeeld een heel sterk eerste bedrijf.

Tijdens het orkestraal voorspel zien we Wotan met twee geblinddoekte kindjes aan de hand. Het jongetje doet eerst zijn blinddoek af en loopt weg. Als het meisje ook haar blinddoek afdoet, is ze alleen achtergebleven. Sieglinde komt binnengestormd en het meisje geeft haar de blinddoek, die ze rond haar pols knoopt. Het zal een soort herkenningsteken worden als Siegmund later ook zijn blinddoek bewaard heeft rond zijn pols. Wat volgt, is een poëtisch mooi eerste bedrijf met heel weinig hulpmiddelen in een eenvoudig decor.

Er is nog één opvallend element. Als Hunding met zijn mannen thuiskomt, dan gaan ze allemaal aan een lange tafel zitten om te eten. Ze nemen hun hoed af, behalve één van de mannen. Al snel wordt duidelijk dat Wälse hier zelf aanwezig is, alhoewel niemand hem kan zien. Hij blijft tot het einde van het eerste bedrijf en ziet dat zijn plan naar wens verloopt. Daarbij moet nog één detail vermeld worden. In Das Rheingold hielden Donner en Froh regelmatig hun hand met gespreide vingers naast het hoofd van Wotan. Terwijl Siegmund "Ein Schwert verhiess mir der Vater" zingt, doet Wotan hetzelfde met Siegmund. Vermoedelijk hoopt hij dat Siegmund zijn macht zal overerven om zo de vloek van de Ring ongedaan te maken... maar dat is natuurlijk zonder Fricka gerekend.

Het succes van dit eerste bedrijf is ook grotendeels te danken aan de drie zangers en aan Martin Hoff, die de Staatskapelle Weimar met veel zin voor nuances en orkestrale kleur liet spelen.

Corby Welch zong een eerder lyrische, maar toch stralende Siegmund. Kirsten Blanck heb ik al eens Sieglinde horen zingen in Keulen. Ze heeft een slanke sopraan, waardoor het effect van een heel jonge Wälsungtweeling nog versterkt wordt. In de laagte klonk ze wat hees, wat vooral in het tweede bedrijf problematisch werd... waardoor ik vermoed dat er toch iets aan de hand was, alhoewel er niets van een verkoudheid of zo aangekondigd werd. Maar ze maakte van de nood een deugd en zong een boeiende Sieglinde met de detaillering van een liedzangeres. Met de diepe bas van Hidekazu Tsumaya (de dag ervoor zong hij Fafner) kregen we een voldoende dreigende Hunding om het trio te vervolledigen.

Kortom, dat eerste bedrijf was al bijna de moeite om alleen daarvoor naar Weimar te reizen.

FotoHet lange tweede bedrijf gaat op hetzelfde elan verder. In de Fricka-Wotan-scène wordt Fricka begeleid door vijf figuranten als rammen, waar ook Wotan schrik van lijkt te hebben. Veronika Waldner bevestigde de indruk die ze de dag ervoor gemaakt heeft als Fricka.

De "Todesverkündigung" was ook mooi in beeld gebracht. Achteraan het podium gaat een deur open, een lange brug leidt tot bij Siegmund en in die deuropening verschijnt Brünnhilde in tegenlicht. Catherine Foster was ook al een schitterende Brünnhilde in Essen en ook in deze productie zingt ze onvermoeibaar de sterren van de hemel. Niet alleen met haar Hojotoho's, maar ook met haar uitgewerkte scène met Siegmund of Wotan.

Het is ook nog het vermelden waard dat Brünnhilde constant begeleid wordt door een vrouw in zwart kleed en lang grijs haar. Dit blijkt een interpretatie van Grane te zijn... die samen met Brünnhilde gestraft wordt. Die slotscène toont trouwens opvallende parallellen met de "Todesverkündigung". Brünnhilde staat weer bovenaan in die deuropening. Onderaan die brug houdt nu Loge de wacht, bij Wotans brandende speer.

We kregen een nieuwe Wotan in vergelijking met Das Rheingold, met Renatus Mészár, die eerder ook al Fasolt gezongen had. Hij is een degelijke Wotan, die in de loop van het "Abschied" toch een paar vocale problemen begon te krijgen. Op twee dagen Fasolt en de Walküre-Wotan zingen... je zou voor minder.

Voor wie stilaan nieuwsgierig begint te worden naar deze productie - en ik hoop dat de twee volgende opera's even goed zullen zijn als Die Walküre - deze productie werd tijdens de voorstellingenreeks van 2008 opgenomen en is beschikbaar op DVD bij Arthaus, maar wel met hier en daar andere zangers.

Publicatie: vrijdag 8 juli 2011 @ 17:00
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen