ti guarda dal Grande Inquisitor

Les brigands in Parijs

Na de dramatiek van Götterdämmerung en Otello, sloot ik mijn weekend in Parijs af met iets luchtigers... de opéra-bouffe Les brigands van Offenbach, uiteraard in de Opéra-Comique.

Foto

De productie van Macha Makeïeff en Jérôme Deschamps dateert van begin de jaren 1990, toen ze voor het eerst opgevoerd werd in Amsterdam. Ondertussen hebben ze daar een "serieus" operahuis waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze dit soort operettes zouden programmeren.

De productiestijl is in Amsterdam ook enigszins gewijzigd, want hoewel deze productie amper 20 jaar oud is, zou ze evengoed 120 jaar oud kunnen zijn. Het is een mengeling van stijlen met decors van doek en karton, en talloze kostuums die schijnbaar toevallig beschikbaar zijn zoals de producties in het Théâtre des Varétés in de 19de eeuw ook klaargestoomd werden. Het is een onderhoudende voorstelling met de nodige onnozelheid en een paar irritante figuranten met gekke stemmetjes.

Dirigent François-Xavier Roth leidt een goede, hoofdzakelijk Franse, bezetting die naast zingen ook gesproken teksten kan projecteren. De bezetting wordt gekenmerkt door een een onwaarschijnlijke reeks tenors. Eric Huchet zingt de hoofdbandiet Falsacappa met stevige stem. Martial Defontaine is een elegante prins. Loïc Félix is zijn kassier, die al het geld heeft opgemaakt. Hij steelt de show met zijn "O mes amours, O mes maîtresses" inclusief stratosferische falsettonen. Ook Philippe Talbot scoort met zijn scène als de Spaanse Gloria Cassis. Fiorella, de dochter van Falsacappa, werd gezongen door Daphné Touchais. Ze heeft een lichte sopraan met zilveren klank. De Canadese mezzo Julie Boulianne kan een androgyne klank produceren, ideaal voor de travestie-rol van Fragoletto.

Zoals het een operette betaamt, hernamen ze na al het applaus nog het succesnummer "Ce sont les bottes, les bottes, les bottes", nog zo'n melodie die je niet uit je hoofd krijgt...

Publicatie: zondag 3 juli 2011 @ 8:15
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen