ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Parijs

Nog tot het einde van het seizoen wordt Otello opgevoerd in de Bastille in een herneming van de productie van Andrei Serban uit 2004.

Foto

Het is een neutrale enscenering met een functioneel decor... witte muren met zicht op de zee achter een prikkeldraad. Met lichte gordijnen wordt structuur gebracht in het scènebeeld. Het overvloedig gebruik van videobeelden zorgt voor sfeer. Maar de rollende golven die over de openingsscène geprojecteerd worden, beginnen snel te irriteren.

Het meest geslaagd is de slotscène en het lijkt tevens het enige moment te zijn waarop een regisseur aan het werk geweest is. Als Otello Desdemona komt vermoorden, strooit hij eerst zwart geblakerde takken rond het bed alsof hij een brandstapel wil bouwen. Vervolgens brengt hij oorlogsstrepen aan op zijn gezicht en wurgt hij Desdemona met haar huwelijkssluier. Als extra toevoeging snijdt Iago Emilia's keel over vooraleer hij ontsnapt. Terwijl de laatste noten van de opera wegsterven, verschijnt hij achteraan de scène en laat de fameuze "fazzoletto" in de zee vallen.

Met de Letse tenor Aleksandrs Antonenko is een nieuwe Otello opgestaan. Aanvankelijk zong hij nog omfloerst, maar al snel bloeide zijn stem open met een stralende hoogte en donkere spinto-fundering. Zijn timbre deed me wat aan Jon Vickers denken, maar de hele avond had ik het gevoel dat ik naar een interpretatieve kopie van Domingo zat te luisteren.

Desdemona zou ideaal moeten zijn voor Renée Fleming, maar zoals gewoonlijk geeft ze haar versie van de opera en niet noodzakelijk die van Verdi. Dat ze in haar "Ave Maria" alle nuances van het piano uitpluist, is perfect verantwoord en het resultaat is ook mooi. In de rest van de voorstelling, zoekt ze kleuren waar er geen zijn, probeert ze individuele woorden te beklemtonen of net niet. Het gevolg is dat er nooit een egale lijn in haar frasering zit.

Lucio Gallo is een randgeval wat Verdi-baritons betreft, maar desalniettemin zong hij een expressieve Iago, zij het met wat slordigheden in zijn Brindisi. Hij houdt ervan om zich vast te bijten in de tekst, maar doet dat zonder zijn zanglijn te verstoren. Michael Fabiano was een stijlvolle Cassio. Bij de kleinere rollen zong Carlo Cigni een opmerkelijke Lodovico... een bas om in de gaten te houden.

Publicatie: zaterdag 2 juli 2011 @ 9:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
0 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen