ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Hampson in het PSK

Met drie weken vertraging, zijn Thomas Hampson en Wolfram Rieger uiteindelijk toch in het PSK geraakt, nadat ze begin deze maand hun liedrecital moesten annuleren wegens een keelontsteking van Hampson.

Ze begonnen het recital met de Heine-liederen uit Schuberts Schwanengesang. Dit groepje liederen is zowat het kleine broertje van Winterreise en dat is ook de manier waarop Hampson het vertolkte, vol beheerste intensiteit en uiterste concentratie met nauwelijks fysieke beweging. Der Atlas klonk nog wat klein, maar vanaf Ihr Bild vulde zijn stem met gemak de grote zaal van het PSK ook met het zachtst gefluisterde piano.

De drie slotliederen waren het overweldigendste van de hele avond... niet in het minst door Rieger. Ik blijf het herhalen, Wolfram Rieger is hét genie onder de huidige liedpianisten. De manier waarop hij sfeer schept en klanken uit zijn piano tovert, is onevenaarbaar. In Die Stadt speelt hij de loopjes zo ragfijn dat je de nevels die het "Nebelbild" van de stad omhullen uit de piano hoort opstijgen. In Am Meer begint hij "Der Nebel stieg, das Wasser schwoll" onwaarschijnlijk stil en laat het gestaag aangroeien tot een bulderend forte. In Der Doppelgänger laat ook Hampson zich niet onbetuigd en haalt allerlei vocale kleuren boven - ook wit voor "du bleicher Geselle" - om zijn eenzaamheid uit te drukken.

Toen Hampson en Rieger vorige keer in het PSK waren, brachten ze identiek dezelfde Liszt-liederen als nu... met hetzelfde effect, namelijk dat ik nog altijd niet begrijp waarom iemand deze liederen wil zingen. Im Rhein, im heiligen Strome krijgt vooral een romantische interpretatie van Liszt waardoor de typische Heine-angel op het einde ontbreekt, in tegenstelling tot bij Schumann. Anfangs wollt' ich fast verzagen kennen we ook van Schumann en zijn Heine-Liederkreis; het lijkt wel alsof Liszt exact het tegenovergestelde wil doen van Schumann. Vergiftet sind meine Lieder is een andere gelegenheid voor Rieger om te schitteren en het vergif uit zijn piano te laten stromen. Maar het is vooral Es rauschen die Winde - het Rellstab-gedicht dat ook Schubert geïnspireerd heeft tot het componeren van het schitterende Herbst - dat illustreert wat voor een onhandige liedercomponist Liszt soms kan zijn.

De laatste keer dat Hampson en Rieger op de Schubertiade Schwarzenberg opgetreden hebben (voor Hampson daar 'persona non grata' geworden is), was dat met een volledig Mahler-programma. Het staat in mijn geheugen gegrift als een van de beste liedrecitals die ik ooit gehoord heb. Ik keek dan ook vol verwachting uit naar het tweede deel van hun recital in het PSK met hoofdzakelijk liederen uit Des Knaben Wunderhorn... en ze stelden niet teleur.

Ze hadden vooral "serieuze" Wunderhorn-liederen geselecteerd. Enkel Aus ! Aus ! zorgde voor een lichtere noot. Het is een van de dialoogliederen, waarbij Hampson zowel de exuberante kerel zingt die vol verwachting is om te gaan marcheren en met een lijzige stem het meisje vertolkt dat als ultiem argument "in's Kloster will geh'n". Het is echter in Der Schildwache Nachtlied dat Hampsons beperkingen duidelijk worden. De lage noten komen er niet echt meer uit en in de hoogte klinkt het niet altijd even mooi... wat misschien de reden is waarom hij de lage "Krieg"-optie zong.

Met Das irdische Leben, Das himmlische Leben en Urlicht hielden ze de diepzinnigste Mahler voor het einde. Vooral Urlicht was indrukwekkend. We kregen weer diezelfde intensiteit van de Schwanengesang aan het begin van de avond. Daarna volgde nog een half-staande ovatie waarna ze eerst nog Ich atmet' einen linden Duft brachten. Tenslotte stuurden ze iedereen naar huis met "iets dat je kunt neuriën" (zoals Hampson het aankondigde)... Rheinlegendchen.

Publicatie: zaterdag 25 juni 2011 @ 23:39
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen