ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in Keulen

De meest recente productie in Keulen van Don Giovanni ging eind vorig seizoen in première. De intendant Uwe Eric Laufenberg was verantwoordelijk voor een regie, die een paar vreemde ideeën bevat. Markus Stenz dirgeerde een wisselvallige bezetting.

Foto

Ik vermoed dat deze productie ook moest kunnen gebruikt worden op andere locaties tijdens de renovatie van het Keulse operahuis en dat daarom voor een eenheidsdecor gekozen werd, waar nauwelijks speciale decormachinerieën voor nodig zijn. Een grote witte kamer stelt het appartement van Don Giovanni voor, maar ze doet ook dienst als de slaapkamer van Zerlina en Masetto. Achteraan is een openschuifbare wand waarachter we de ene keer de inkomhal van het appartementsgebouw zien, een andere keer speelt zich daar een orgie af tijdens het feest bij Don Giovanni en het wordt uiteindelijk een volledig zwart gat waarin de Commendatore Don Giovanni meesleurt.

Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van technische snufjes. Zo worden op de linkse muur regelmatig videobeelden geprojecteerd, waarvan de ene al beter geslaagd is dan de andere. Zo zapt Leporello in de openingsscène doorheen de bewakeningscamera's en ziet zo een vermomde Don een kamer binnengaan, later achtervolgt door Donna Anna. Dat de cataloog vervangen wordt door een iPhone is niet zo erg. Maar dat tegelijkertijd alle namen en foto's van zijn veroveringen voorbijflitsen, leidt erg af van de muziek. Anderzijds kan de Leporello van dienst wel wat afleiding gebruiken...

Een ander idee was om van Zerlina en Masetto een moslim-koppel te maken. Dat is minder ver gezocht dan het lijkt en het werkt wel degelijk. Daarenboven geeft het de mogelijkheid aan Donna Elvira, Donna Anna en Don Ottavio om onopvallend en toch perfect gemaskeerd met een niqaab toegang te krijgen tot het feest.

Bij de zangers was er eigenlijk maar één zanger die eruit sprong, de tenor Mirko Roschkowski als Don Ottavio. Hij heeft een goed zittende stem met de nodige elegantie en kracht. Laufenberg had wel het knettergekke idee om tijdens "Il mio tesoro" Donna Anna in de achtergrond te laten rollebollen met Don Giovanni... Marko Spehar en Jutta Böhnert zongen ook een goede Masetto en Zerlina. Yong Doo Park was een aanvaardbare Commendatore.

Daniel Golossov was een heel wisselvallige Don Giovanni. Hij neigt meer naar bas dan naar bariton, wat ik gewoonlijk een pluspunt voor deze rol, maar zijn stem komt en gaat. Ze was er voor "Deh, vieni alla finestra", ze was er niet voor "Fin ch'han dal vino". Matias Tosi is een geëngageerde Leporello, maar was iets te slordig in zijn Cataloog-aria.

Regina Richter was een verdienstelijke Donna Elvira. Ze laat af en toe medeklinkers weg, waardoor haar tekstprojectie weinig meeslepend is. Ze zong wel een uitstekende "Mi tradi quell'alma ingrata". Evelina Dobraceva zong Donna Anna en is een zangeres met veel potentieel. Ze heeft een mooie stem, maar kon me nog niet echt ontroeren.

Publicatie: maandag 13 juni 2011 @ 10:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen