ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2011 - Slotconcert in het PSK

De Koningin Elisabethwedstrijd wordt traditioneel afgesloten met een reeks concerten met de zes laureaten. Het is een gelegenheid om ze te horen zonder de stress van een wedstrijd, waarbij de jury en de rest van het publiek elke noot beoordeelt. In het slotconcert in het PSK werden ze begeleid door het orkest van de Vlaamse Opera onder leiding van Dmitri Jurowski.

Foto
foto © Hugo De Pril

Het concert bestaat gedeeltelijk uit het herkauwen van werken die ze ook tijdens de wedstrijd al gezongen hebben. Zo eindigde publiekslieveling Elena Galitskaya de eerste helft van het concert met Quel guardo il cavaliere op dezelfde spetterende manier als tijdens de eerste ronde, toen ze ook al de beste Norina van de hoop was. En winnares Hong Haeran eindigde het concert met Care compagne, zij het minder overtuigend dan tijdens de finale.

Thomas Blondelle hernam Hoffmanns Kleinzach-aria. Die klinkt in het PSK even indrukwekkend als in het Conservatorium, maar ik heb nog wel altijd problemen met zijn overgang naar zijn hoog register. Fuor del mar was dan weer een aria uit zijn alternatief recital van de halve finale. Die aria zingt hij onwaarschijnlijk goed zelfs alle kleine nootjes van de coloraturen. Maar om een of andere reden interpoleert hij op het einde een extra-hoge noot, die totaal mislukt. Clémentine Margaine zong de aria van Dalila met een schitterend timbre, maar met een volume dat een maatje te klein is voor de rol en de zaal.

Hong had tijdens de eerste ronde ook al Mir ist die Ehre widerfahren gezongen. In dit concert kregen we de echte prestentatie van de roos met Anaïk Morel als de rozenkavalier. En daarmee zijn we bij de duetjes gekomen. La ci darem la mano is onvermijdelijk, hier met Konstantin Shushakov als de Don en Hong als Zerlina. Maar het meest opvallend was Mira o Norma met Morel en Galitskaya. De rol van Norma is zeker nog te hoog gegrepen voor de Russische sopraan, maar ik kreeg wel kippenvel bij de eerste Adalgisa-maten van Morel.

Als bisnummer kwamen ze allemaal nog eens op het podium om - met een glas champagne in de hand - het Brindisi uit La traviata ten beste te geven. Het concert wordt zondag op de middag uitgezonden op Canvas... en voor een keer zit het niet achter de "rode knop".

Publicatie: vrijdag 10 juni 2011 @ 18:21
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen