ti guarda dal Grande Inquisitor

Il ritorno d'Ulisse in patria in Antwerpen

In 1991, op een paar maanden na 20 jaar geleden, had ik een kaartje gekocht in de Antwerpse opera voor Il ritorno d'Ulisse in patria. Het was mijn eerste live operavoorstelling en toen vond ik alles nog fantastisch. Ondertussen ben ik iets kritischer geworden en heeft bijvoorbeeld Monteverdi het nooit tot mijn top-20 van favoriete operacomponisten geschopt. Maar dat neemt niet weg dat Michael Hampe een leuke productie van Il ritorno gemaakt heeft en dat Federico Maria Sardelli een overtuigende bezetting leidt.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Michael Hampe heeft zich laten inspireren door de barokke ensceneringsgeschiedenis. Ik kan me voorstellen dat een verloren gelopen 17de eeuwse Venetiër niet al teveel de wenkbrauwen zou fronsen als hij deze productie zou zien... alhoewel die Venetiër ongetwijfeld nog veel meer spektakel en speciale effecten zou verwachten. Maar spektakel is er wel degelijk, Neptunus die oprijst uit de golven, Minerva en Jupiter die door de lucht zweven, de aarde die zich opent om Ulisse met veel rook op te slokken. Het is allemaal heel onderhoudend, maar de machinerie werkt niet altijd even geruisloos.

Zoals gezegd, kunnen de meeste opera's die meer dan 300 jaar oud zijn me maar matig boeien. Na een paar uur recitatieven aanhoord te hebben, begin ik toch wel naar een "echte" aria te hunkeren. Maar al die recitatieven kunnen wel wat expressieve zeggingskracht ontlokken aan de zangers. Op dat vlak schoot Furio Zanasi als Ulisse de hoofdvogel af. Hij overdrijft nooit en zingt als een volleerde madrigaalzanger met oog voor detail en de betekenis van het woord.

Marianna Pizzolato presteert op dat vlak iets minder. Ze heeft wel een mooie romige mezzo, maar haar Penelope ontlokte op geen enkel moment empathie bij mij. De andere mezzo, Lucia Cirillo als Minerva, was bijvoorbeeld een stuk boeiender om naar te luisteren. En ook de buffo-partij van Iro, gezongen door Robert Wörle, is een dankbare rol voor een stemmenkunstenaar die niet terugschrikt om vocale effectjes te gebruiken.

Bij de kleinere rollen viel de stevige tenor van Eduardo Santamaria als Eumete op. Het pastoraal koppel van Melanto en Eurimaco werd gevormd door Julianne Gearhart en Gijs Van der Linden. Gearhart, die net als Santamaria deel uitmaakt van het seizoensensemble van de Vlaamse Opera, was minder goed als in vorige producties. Ik had de indruk dat ze probeerde om haar stem meer barok-correct te laten klinken. Gijs Van der Linden liet een mooie homogene tenor horen.

Tenslotte nog even terug naar 1991. Mijn kaartje op het eerste amfitheater kostte indertijd 450 Belgische franken, oftewel ca. 11 euro. Diezelfde plaats kost vandaag 19,50 euro...

Publicatie: woensdag 1 juni 2011 @ 19:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen