ti guarda dal Grande Inquisitor

La Cenerentola in Luik

Een keer per jaar verandert de Luikse Opera in een filiaal van het Teatro Rossini in Pesaro. De Rossini-specialist Alberto Zedda kruipt dan in de orkestbak en hij brengt dan ook altijd wel een paar Pesaro-getrouwen mee voor op het podium. De regisseur Pier-Luigi Pizzi is er daar een van.

Zijn productie van La Cenerentola is afkomstig van Monte-Carlo en wordt gekenmerkt door een chronisch gebrek aan humor. Het decor bestaat uit twee delen, met "beneden" de grijze wereld van Angelina en boven (vier trapjes hoger) achter een spiegelende wand, die op allerlei manieren opengeschoven kan worden, de wereld van de prins. Het is niet bijster origineel, maar het had kunnen werken als deze zwarte, deprimerende doos minder minimalistisch ingevuld zou worden. La Cenerentola kan best wat meer slagroom (en chocoladesaus en een rode kers) verdragen.

Foto

Marie-Ange Todorovitch heeft al vaker in Luik, en ook in de Vlaamse Opera, gezongen. Ze heeft een heerlijk donkere stem - alhoewel misschien net iets te donker - waarmee ze zonder problemen Angelina zingt. De loopjes van "Non più mesta" worden zelfverzekerd genomen. De versieringen zijn ook anders dan wat ik eerder al gehoord heb... ik vraag me af of ze misschien op maat "voor-geïmproviseerd" werden.

De andere Pesaro-zanger is Bruno De Simone in de rol van Don Magnifico. Zijn droomaria "Miei rampolli femminini" haperde nog wat, maar nadien had hij zijn draai gevonden. Heel indrukwekkend en stijlvol was zijn buffo-catoloogaria "Sia qualunque delle figlie", als hij begint te fantaseren dat een van zijn dochters al koningin is, met de nodige vocale grapjes.

Florian Laconi heeft de typische Rossini-klank, zonder echter het snerpende geluid van iemand als Rockwell Blake, waardoor hij een geloofwaardige prins is. In "Si, ritrovarlo io giuro" vliegen de hoge noten uitbundig en ongeforceerd in het rond, maar hij zit wel aan de grens van zijn kunnen. Zijn dienaar Dandini is iets minder geslaagd. Franck Leguérinel heeft wat problemen met de Rossiniaanse zanglijnen, maar groeit in zijn rol naarmate de avond vordert.

De rol van Alidoro werd gezongen door Nicolas Cavallier. Maar het lijkt wel of Pizzi geen raad weet met dit karakter. Aan de ene kant is hij de leermeester-filosoof die Ramiro in contact brengt met Angelina en zo alles stuurt. Maar toch geeft hij hem enige magische trekjes mee; uitgerust met een tulband en een wapperende cape, beheerst hij ook de storm.

De twee zusjes werden nogal luidruchtig gezongen door Anne-Catherine Gillet (Clorinda) en Christine Solhosse (Tisbe).

Publicatie: maandag 2 februari 2004 @ 20:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
4 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen