ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2011 - Finale, dag 4

De laatste drie finalisten van de Koningin Elisabethwedstrijd is een uiteenlopend trio van stemtypes en nationaliteiten.

FotoDe Servische bariton Nikola Diskic begon en eindigde met dezelfde werken als in de eerste ronde. Hij heeft een grote stem die goed projecteert, maar daarmee is dan ook het beste gezegd. Net zoals in de eerdere rondes gaat alles goed zolang hij kan doorzingen, maar als hij een piano of mezza voce probeert, dan duiken er wat onstabiele noten op. Hij heeft wel handig zijn programma samengesteld zodanig dat het in de vier eerste werken niet echt opvalt als er geen piano gezongen wordt.

Handels Revenge, Thimotheus cries klonk slagvaardig, zij het met een zwakker middendeel dat iets te laag leek te liggen. Gott sei mir gnädig uit "Paulus" was ook redelijk goed gezongen in uitstekend Duits. In Malatesta's Bella siccome un angelo spant hij samen met Carlo Rizzi voor een vermakelijke opvoering, met een open stem gezongen. Hij zong ook een idiomatische O vin, dissipe la tristesse uit "Hamlet" vooraleer weer te eindigen met de sterfscène van Rodrigo uit "Don Carlo". Hij blijkt nog altijd niet te weten dat Rodrigo doodgeschoten wordt voor O Carlo, ascolta... ondanks het feit dat hij een paar keer "Io morro" zingt. Alles bij elkaar een middelmatige prestatie.

FotoDe Franse tenor Stanislas de Barbeyrac begon heel dapper met het Ingemisco uit het Verdi-Requiem. Maar zijn hoogte is te zwak om daar meteen mee uit te pakken. Zijn topnoten moet hij zelfs in falset zingen en op het einde kraakt hij net niet. Vreemd voor een Fransman, maar ik verstond geen woord van de twee liederen uit "Les Illuminations". Het eerste lied, Antique, klonk zelfs de hele tijd vals... maar dat kan ook aan Britten liggen.

Don José's La fleur que tu m'avais jetée klinkt nooit comfortabel. Ook hier weer moet hij de beruchte hoge noot falsetto nemen, om de traditionele diminuendo te omzeilen. Na een intelligente vertolking van Die zwei blauen Augen uit "Lieder eines fahrenden Gesellen" rondde hij af met Lenski's Kuda, kuda. Deze aria ligt wel comfortabel in zijn stem en hij kon zijn emoties onder controle houden, waardoor hij toch nog mooi eindigde.

FotoDe Amerikaanse sopraan Elizabeth Zharoff - met haar 25 jaar tevens de jongste van de twaalf finalisten - had in de vorige rondes al indruk gemaakt met haar ruime stem en goede techniek. Ik verwachtte dat het metaal in haar stem goed zou klinken in het PSK en dat doet het ook. Haar stem projecteert fantastisch in deze grote zaal en op geen enkel moment komt ze in de problemen ten opzichte van het orkest.

In haar programma wisselde ze eerder verhalende, haast parlando, werken af met bravoure-stukken. Zo begon ze met de aria S podroezkjami van het Sneeuwmeisje, gevolgd door een goed bestudeerde Regnava nel silenzio. Het probleem dat ik had met haar interpretatie is dat ze deze aria zong alsof het al Lucia's waanzinaria is. De Quando rapito in estasi was wel goed, zij het zonder memorabele trillers. Annes No word from Tom uit "The Rake's progress" is een perfecte partij voor haar stem. Ze voerde het quasi-perfect uit, maar ik voelde geen emotie. Net zoals in de eerste ronde, eindigde ze met een weergaloze Martern aller Arten, maar ook hier riep ze weinig gevoelens op bij mij. Desalniettemin is het een beloftevolle zangeres.

Daarmee hebben we de twaalf finalisten gehoord. Om deze reeks te besluiten, wil ik afronden met mijn lijstje van de zes laureaten. Voor de volledigheid heb ik ook de zes "verliezers" geklasseerd.

Nu is het enkel nog wachten op de officiële uitslag, oftwel de loterij (dixit Jard van Nes), van de jury.

Publicatie: zaterdag 21 mei 2011 @ 23:24
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen