ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2011 - Eerste ronde, dag 2

Met 30 zangers was de tweede dag van de Koningin Elisabethwedstrijd goed gevuld. De namiddagsessie was middelmatig, de avondsessie was iets beter. In tegenstelling tot de eerste dag, zorgden ook wat meer mannelijke zangers voor de nodige afwisseling. Gisteren eindigde de dag met twee Belgen, vandaag begon hij met twee Belgen...

Katrien Baerts (sopraan, 28 jaar, België) begon met het lied "Entführung" van Zemlinsky. Ze probeerde krampachtig om mezza voce te zingen, maar daardoor kroop er een licht tremolo op haar stem. In de aria van Thérèse "Non, Monsieur mon mari" kon ze echter doorzingen en dan klinkt haar stem homogener en steviger. Interpretatief trok ze alle registers open om de transformatie van Thérèse naar Tirésias schitterend in scène te zetten.

Amélia Jardon (mezzo, 26 jaar, België) had ook als eerste een lied gekozen, Schuberts "Nachtstück" (wat trouwens één van mijn favoriete Schubert-nachtliederen is). Haar optreden begon echter met een klein incidentje toen haar pianist de klep van de piano wilde dichtdoen en daarvoor terechtgewezen werd door Arie van Lysebeth, 'en passant' had hij daardoor wel de micro in de piano half gemolesteerd. Het optreden van Amélia Jardon viel tegen. Haar Duitse roots (ze is in Aachen geboren) hielpen haar niet om begrijpelijk Duits te zingen. Ze laat ook te vaak een frase dood vallen.

Choi Jungwon (sopraan, 26 jaar, Korea) zong Liszts "Freudvoll und Leidvoll" met vreemde medeklinkers. In het algemeen is ze een saaie zangeres. Ze deed een verdienstelijke poging om de Juwelenaria te zingen, maar haar stem glijdt te veel in alle mogelijke richtingen.

Kim Yi Rin (sopraan, 28 jaar, Korea) heeft een mooie glanzende stem, maar ze doet er niet veel mee. Rusalka's Maanaria zingt ze verkapt, in kleine boogjes van adempauze naar adempauze. Salomé's "Il est doux, il est bon" was monotoon en kon me ook niet boeien.

Liudmila Khayrullaeva (sopraan, 29 jaar, Rusland) is een Blondchen dat de schoenen van Konstanze wil aantrekken. Ze heeft noch de dramatiek, noch de lage noten voor "Martern aller Arten". "Ah, je veux vivre" was dan weer wel redelijk correct, met vooral een spetterend slot.

Sul Eunkyoung (sopraan, 27 jaar, Korea) zong een onbewogen "Exsultate, jubilate" zonder veel jubel. Daarna kwam een overstaanbare "No word from Tom", de aria van Anne Trulove, met een geperste hoogte die precies van een andere zangeres lijkt te zijn.

Isabelle Nicolas (sopraan, 25 jaar, Canada) heeft een speciale kleur in haar stem. In "Dove sono i bei momenti" klonk het nog vooral nasaal, in Juliettes "Quel frisson" evolueerde dat naar metaalachtig en onzuiver gekrijs. De Nozze-Gravin lijkt me hoedanook een maatje te groot voor haar stem.

Alice Depret (sopraan, 22 jaar, België) begon met "Mondnacht", wat een van de lastigere Schumann-liederen is, zeker om er een wedstrijd mee te beginnen. Het lied vraagt een perfect mezza voce, wat ze niet heeft. Ze komt ook regelmatig in ademnood. Door daarna voor "Come scoglio" te kiezen, maakt ze de zaak alleen maar erger: de tessituur van deze aria ligt haar niet en tegen het einde begint ze al lichtjes hees te klinken.

Thomas Blondelle (tenor, 28 jaar, België) katapulteerde zich rechtstreeks naar de finale. Hij weet perfect zijn publiek te bespelen en krijgt nu al de prijs voor het meest entertainende optreden van het concours. Hij zong Hoffmanns Kleinzach-aria met veel gusto en gevarieerde kleuren. Zijn gekkebekkentrekkerij is echter ver over de grens. Ook in Kurt Weills "Was zahlen Sie für einen Rat" geeft hij zich over aan overacting. Maar zijn stem klinkt fantastisch. Alleen gebruikt hij soms een raar vocaal sprongetje om door zijn registerovergang te geraken, waardoor hij eigenlijk twee verschillende stemmen heeft.

Marine Chaboud-Crouzaz (mezzo, 25 jaar, Frankrijk) zong "Von ewiger Liebe" gewoon rechtdoor zonder veel rekening te houden met de tekst. Haar stem zit naar mijn gevoel ook iets te hoog. Sesto's "Parto, parto" kon me niet boeien.

Marie Cubaynes (mezzo, 28 jaar, Frankrijk) liet haar keuze ook op de Clemenza-Sesto vallen. Ze zong een eerlijke "Deh, per questo istante solo" zonder weinig spektakel, met een egale stem. Urbains "Nobles seigneurs, salut" was mooi gezongen, maar met iets te veel sérieux.

Silviya Teneva (sopraan, 26 jaar, Bulgarije) heeft een grote stem, die ze in de coloraturen van "Come è bello" uit Lucrezia Borgia niet altijd onder controle heeft. Maar haar sopraan is wel heel mooi homogeen, haar forte blijft even mooi klinken als haar piano. Haar stembeheersing bleek uit een messa di voce waarmee ze het recitatief "Tranquillo ei posa" begon en de monumentale uitvoering van "Oh, quand je dors" van Liszt.

Hasmik Torosyan (sopraan, 27 jaar, Armenië) had blijkbaar moeite om iets degelijks te vinden in het sopraanrepertoire en zong dan maar "Una voce poco fa" met een penetrante hoogte. Niet dat die keuze er veel toe doet, want alles klinkt min of meer gelijk.

Sasha Djihanian (sopraan, 25 jaar, Canada) heeft een mooie generieke lyrische sopraan. Ze doet weinig aan tekstprojectie en probeerde als Cleopatra in "Da tempeste il legno infranto" vooral emotie over te brengen met haar charmante glimlach in plaats van met haar stem.

Dong Zijiang (bas, 23 jaar, China) heeft een neutrale basstem waarmee hij zich doorheen het recitatief van "See the raging flames arise" blubbert. In de hoogte komt zijn stem onder druk te staan en begint zelfs te kraken. Aleko's aria was wel mooi.

Georg Gädker (bariton, 30 jaar, Duitsland) is de oudste deelnemer. Hij had gisteren al moeten aantreden, maar heeft toen om medische redenen uitstel gekregen. Hij zong Figaro's "Se vuol ballare" met een omfloerst timbre. Maar hij maakt heel veel goed met een weergaloze vertolking van "Prometheus" met een intrepretatie volgens het boekje, inclusief strik.

Yoon HyunJung (sopraan, 28 jaar, Korea) zong een opera-achtige vertolking van Schuberts "Die Liebe" met veel keelvibrato en bibberende hoge noten. "Je suis Titania la blonde" was marginaal beter.

Lee Sujin (sopraan, 26 jaar, Korea) zong een te serieuze Norina in "Quel guardo il cavaliere". De kwaliteit van haar stem op zich is wel in orde, al kan ze geen zuivere staccato-loopjes zingen en uiteraard ook niet trillen. Strauss' "Amor" was onverstaanbaar en dus overbodig.

Hwang Insu (bariton, 28 jaar, Korea) heeft tot nu toe een van de mooiste stemmen van het concours. Hij heeft een warm timbre en zong "Into the night" van Clara Edwards in prachtig idiomatisch Engels. Hij is wel niet de buffo-bas voor Don Magnifico's "Miei rampolli femminini", maar hij brengt de aria met humor en ratelt zich voortreffelijk doorheen de tongbrekers.

Stefan Cifolelli (tenor, 30 jaar, België) begon verrassend met "Im wunderschönen Monat Mai". Dit Dichterliebe-lied is zo kort dat ik eigenlijk nog de volgende twee-drie liederen verwacht. Hij zingt het trouwens uitstekend, zodat ik hem graag de hele cyclus eens zou willen horen zingen. Nadirs "Je crois entendre encore" werd ook stijlvol gebracht met mooi gebruik van zijn voix mixte en goed gelukte diminuendo's op de hoge noten. Alleen stopt hij met zingen aan punten en komma's in plaats van bruggetjes te maken doorheen de frase.

Hong Haeran (sopraan, 29 jaar, Korea) bracht een volledig uitgeacteerde "Mir ist die Ehre widerfahren". Voor de volledige rol van Manon is haar stem wat te licht, maar voor "Je suis encore toute étourdie" past het nog.

Pervin Chakar (sopraan, 29 jaar, Turkije) liet weinig verliefdheid horen in Gilda's "Caro nome". Het lijkt haast een lamento. Ze onderbreekt ook regelmatig haar lijn om voor een hoge noot of een nieuwe zin even te pauzeren.

Anna Moroz (mezzo, 29 jaar, Oekraïne) zong Bachs "Erbarme dich" met ingetogen emotie, maar niet altijd even juist. Sapho's "O ma lyre immortelle" was iets meer geslaagd.

Konstantin Shushakov (bariton, 26 jaar, Rusland) begon met de zelden gehoorde aria "Questo amor" uit Edgar. Hij heeft een typisch Slavische klank met veel metaal in de stem en een gebalde projectie. Hij bracht wel weinig variatie in die Puccini-aria. Dat gebrek aan inkleuring speelt hem parten in "Erlkönig", zo is er nauwelijks enig onderscheid hoorbaar tussen de vader en de stervende zoon. De Erlkönig probeert hij een iets lijzigere klank te geven, maar hij houdt dit niet consequent vol.

Sarah Marie Kramer (sopraan, 29 jaar, Canada) liet een diepe zucht horen vooraleer ze begon te zingen. Dat was een indicatie voor het vervolg. Ze maakte het wel heel gemakkelijk voor het publiek door bij elk foutje een "Ai!"-gezicht te trekken. Ze was ook de eerste deelnemer die met een partituur zong, weliswaar enkel in Mozarts "Laudamus te". Ze zingt met een lange adem, maar is niet altijd even juist in de diepte. Haar stem lijkt zienderogen te groeien in Menotti's "What a curse for a woman", maar na verloop van tijd begint ze wel hees te klinken.

Narine Yeghiyan (sopraan, 29 jaar, Armenië) faalt totaal op het vlak van teksprojectie. Ik heb geen flauw idee wat ze probeerde te vertellen met "Auf starkem Fittiche" of "Depuis le jour".

Anna Huntley (mezzo, 29 jaar, UK) klinkt in "Unbewegte laue Luft" (wat trouwens tegen het einde van de avond perfect de atmosfeer in het Conservatorium omschrijft) aanvankelijk meer als een sopraan. Maar ze laat een goede indruk na als liedzangeres. Met Ariodantes "Dopo notte" nam ze me op sleeptouw met haar opwindende vertolking die geen moment verveelt. Zelfs tijdens het piano-naspel houdt ze de spanning perfect vast.

Alina Yarovaya (sopraan, 26 jaar, Oekraïne) bracht een boeiende en doorleefde "Padre, germani addio". Het lijkt alsof ze deze rol al scenisch gezongen heeft omwille van de dramatiek die ze bijbrengt. Spijtig dat ze het krediet dat ze opgebouwd had, daarna verspeelt door "Meine Liebe ist grün" als een opera-aria te zingen in plaats van een lied.

Yoo Jisang (bas, 29 jaar, Korea) heeft een degelijke basstem. Qua klank is Fiesco's "Il lacerato spirito" wel in orde, maar interpretatief is het nogal monotoon en stijlloos. Hij eindigde met een oppervlakkige vertolking van "Die Stadt" uit Schuberts Schwanengesang.

Julie Mossay (sopraan, 28 jaar, België) begon zelfzeker aan Micaela's "Je dis que rien ne m'épouvante". Maar ik vind haar stem niet echt mooi. In Bergs "Die Nachtigall" ging haar stem alle kanten uit, behalve waar ze moest zijn.

Daarmee hebben we weer een derde van de kandidaten gehoord. Mijn acht kandidaten voor de halve finale zijn:

Katrien Baerts is de eerste reserve.

Publicatie: zaterdag 7 mei 2011 @ 1:30
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen