ti guarda dal Grande Inquisitor

Matsukaze in de Munt

Toshio Hosokawa heeft, na Hanjo, een tweede opera gecomponeerd voor de Munt, Matsukaze. Het is een opera die, wat mij betreft, ook verticaal geklasseerd mag worden.

Foto

Het is gelukkig een niet al te lang werk van amper anderhalf uur. Maar na tien minuten zat ik toch al op mijn horloge te kijken. Op dat moment waren we ongeveer halverwege de ouverture die zich afspeelt tegen de rustgevende geluiden van zeegolven die op het brand breken. Later horen we nog druppelend water die in surround sound door de luidsprekers van de Munt gestuurd worden. Het Kamerorkest van de Munt, onder leiding van Pablo Heras-Casado, speelt dan wat willekeurige onsamenhangende noten, een snerpende fluit hier, wat pizzicatoënde contrabassen daar, wat diep koper ginder en veel percussie.

Het libretto is in het Duits en gaat over twee zussen, Matsukaze en Murasame, die verliefd zijn op dezelfde man Yukihira en die, na diens dood, ook sterven. Het lijkt een interessant gegeven, maar de muziek die Hosokawa erbij componeert, ontdoet het verhaal van alle potentiële emotie. De solisten wisselen zang, gesproken tekst en Sprechgesang af. Barbara Hannigan zong Matsukaze met zuivere hoge noten. Charlotte Hellekant liet vooral veel vibrato horen als Murasame. In de baspartij van de monnik werd overdadig beroep gedaan op de lage noten van Frode Olsen.

Als regisseur heeft de Munt Sasha Waltz geëngageerd. Dat betekent dat we geen regie te zien krijgen, maar vooral een choreografie waar de zangers - vooral Hannigan en Hellekant - ook aan deelnemen. Er zijn een paar mooie beelden, zoals een stortbui van afwaaiende takken, of een kanten muur van zeewier of spinnenwebben waarin de twee zussen verstrikt zijn. Maar het geheel kon me weinig tot niet boeien...

Publicatie: woensdag 4 mei 2011 @ 22:51
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen