ti guarda dal Grande Inquisitor

Il trovatore in Kinepolis

Gastvrouw Renée Fleming begon de cinema-uitzending met het welbekende citaat van Caruso dat je enkel de vier beste zangers ter wereld moet samenbrengen om Il trovatore op te voeren. Maar om het echt goed te maken, heb je er minstens vijf nodig... bassen zijn soms ook belangrijk. Met de bezetting van de Met komen ze al een heel eind. Ik zou zeggen: 3,5 op 5.

Foto

Stefan Kocán hoort zeker niet bij die vijf beste zangers. Zijn stem klinkt hol, zijn interpretatie van Ferrando's vertelling "Di due figli vivea" is slaapverwekkend en stijlloos. Over Dmitri Hvorostovsky valt te discuteren. Hij heeft ontegensprekelijk een mooie stem, maar ik hoor geen echte Verdi-bariton. Maar dat neemt niet weg dat "Il balen" mooi lyrisch gebracht werd.

Na zijn overweldigende Rodolfo in Parijs, reken ik Marcelo Alvarez wel tot de grote Verdi-zangers van het moment. Mijn verwachtingen waren misschien iets te hoog gespannen, waardoor zijn Manrico iet of wat tegenviel. "Ah, si ben mio" haperde en leek soms stil te vallen. Zat hij al met de cabaletta der cabaletta's in zijn hoofd ? Hoedanook vond ik "Di quella pira" ook niet helemaal overtuigend. De heroïek en de dramatiek zijn in overvloed in zijn stem aanwezig, maar het kwam er gisteren niet allemaal uit.

De prestatie van Dolora Zajick was daarentegen wel van begin tot einde indrukwekkend op een fantastisch ouderwetse manier. "Stride la vampa" was volbloed-Verdi, maar in "Condotta ell'era in ceppi" toonde ze de liefhebbende kant van Azucena. Ze zingt wel nog met drie onderscheiden registers. Sondra Radvanovsky (Leonora) heeft wel een perfect homogene stem, met een opvallend gebald vibrato. Haar Italiaans is niet om over naar huis te schrijven, maar ze zingt zo mooi op haar adem dat ze daardoor alleen al kan ontroeren. Op natuurlijke manier gaat ze van piano naar forte en terug, ze fraseert met lange legato-bogen en zingt met emotie zonder emotioneel te worden.

Kinepolis verdeelde gisteren ook de informatie voor het volgende Met-seizoen in de cinema. Daarenboven zullen ze elke zondagmiddag in juli (en de laatste van juni) een eerdere Met-voorstelling heruitzenden... in afwachting dat het cinema-seizoen opnieuw begint op 15 oktober met Anna Bolena.

Publicatie: zondag 1 mei 2011 @ 10:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen