ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Luik

Fabio Armiliato was in de jaren '90 één van de sterkhouders van de Puccini-cyclus in de Vlaamse Opera. De laatste jaren, heeft hij echter vooral zijn carrière opgebouwd in Italië samen met zijn echtgenote Daniela Dessi. Samen vormen ze het Italiaanse spinto-koppel bij uitstek. Het is dan ook uitzonderlijk te noemen dat ze in België optreden in de nieuwe productie van Otello in de Waalse Opera.

Foto

Voor Fabio Armiliato was het meteen ook zijn roldebuut als Otello. Andere grote Verdi-rollen zoals Radamès of Don Alvaro zingt hij regelmatig, maar Otello is toch nog van een ander kaliber. Op het moment dat hij de scène betreedt en met zijn "Esultate" indruk maakt, had ik het gevoel dat we terug een echte Italiaanse Otello ontdekt hebben. Zijn stem is groot, heeft squillo en klinkt perfect homogeen zonder ook maar de schijn van een registerovergang. Zijn Otello is van begin tot het einde van het heroïsche type, eerder een strijder in de lijn van een Del Monaco dan één met de humaniteit van een Domingo. En ik vroeg me dan ook af of hij dit tot het einde zou kunnen volhouden.

Het antwoord is ja en nee. Hij houdt het vol, ook in de scènes die er niet om vragen. In zijn eerste duet met Desdemona is hij bijvoorbeeld eerder dominant dan liefhebbend. Maar in de loop van het tweede bedrijf beginnen zich toch een paar zwakheden af te tekenen in "Si, pel ciel" of "Ora è per sempre addio" met geforceerde noten en kort afgebroken lijnen. Maar het klinkt allemaal heel spannend en opwindend, en ik ben ervan overtuigd dat met wat meer ervaring hij de rol beter zal kunnen doseren.

Je zou kunnen zeggen dat Daniela Dessi de rol van Desdemona ontgroeit is, alhoewel dat hij eigenlijk niet zou mogen. Haar stem heeft maar twee standen: luid en stil, met niets daartussen. Als ze forte zingt, is ze echt wel indrukwekkend... zelfs een tutti spelend orkest overzingt ze zonder problemen. Maar het is het piano-zingen dat een ramp is. Haar stem hangt dan als los zand aan elkaar, draagt slecht en van legato was helemaal geen sprake meer. Haar Wilgenlied en "Ave Maria" waren dan ook heel zwak, zelfs slaapverwekkend.

Hun respectievelijke websites geven trouwens aan dat ze volgend seizoen terugkomen naar Luik voor Il trovatore.

De derde grote rol is uiteraard Iago. Met Giovanni Meoni hebben ze daarvoor een schitterende zanger, die ook de meest afgeronde vertolking neerzette. Zijn soepele stem voldoet aan alle kenmerken van een Verdi-bariton met een stralende hoogte, uitstekend legato en een brede dynamiek tot de pianissimo's van "Era la notte" toe.

Stefano Mazzonis di Pralafera voerde de regie. In tegenstelling tot zijn producties van komische opera's, ligt het drama hem een stuk beter omdat hij zich niet genoodzaakt voelt om allerlei belegen grappen binnen te smokkelen. Zijn grote idee is om de manipulator Iago als regisseur van het verhaal te maken. Hij laat zangers, vooral Cassio, maar af en toe ook Otello of Desdemona, binnenrijden om deel te nemen aan "zijn" toneelstuk. Het scènebeeld is dan ook volledig opengewerkt zodat de stalen vakwerken waaraan het decor hangt, zichtbaar zijn; alle scènewisselingen gebeuren in het zicht van het publiek. Maar als je dit idee weglaat, dan hou je een klassieke voorstelling over. De enige andere ingreep is dat hij op het einde Iago laat doodsteken door Cassio.

Wie geen kaartje heeft voor deze productie - toch wel een aanrader, vind ik - kan op 28 april ook afstemmen op de website van DailyMotion, waar de voorstelling van die dag live gestreamed wordt.

Publicatie: woensdag 20 april 2011 @ 19:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen