ti guarda dal Grande Inquisitor

Alceste in De Munt

Vijf jaar geleden was Glucks opera Alceste te zien in het Théâtre du Châtelet in een regie van Robert Wilson. De Munt heeft deze productie nu naar Brussel gehaald.

Het voordeel van een Wilson-productie is dat je op voorhand weet wat je kan verwachten. Het achterdoek heeft meestal een van blauw naar wit verlopende kleur. De zangers bewegen in slow-motion, al dan niet achterwaarts, over de scene met verkrampte armbewegingen. Het scenebeeld is esthetisch verantwoord en de personenregie is meer een choreografie die weinig speling laat voor de individualiteit van de zanger.

FotoIn het geval van Alceste was het niet anders. Het is nog het best om de voorstelling als een oratorium te benaderen, verluchtigd met mooie plaatjes. En vooral je hoofd niet te breken over de diepere betekenis van rondvliegende kubussen, zwevende plexiglazen platen of gekleurde driehoeken.

Het werk op zich is nogal wisselvallig. Vooral het eerste bedrijf lijdt aan eentonigheid. Pas op het einde wordt het even interessant wanneer de bekende aria "Divinités du Styx" had moeten komen. Maar die was bijna onherkenbaar vervormd met een andere tekst tot "Ombres, larves". Het tweede bedrijf is wel schitterend. Het begint jubelend met de wonderbaarlijke genezing van Admète om te eindigen met de ontdekking dat hij dit te danken heeft aan de opoffering van Alceste. Het laatste bedrijf is minder sterk, maar heeft toch zo zijn momenten.

De mezzo Katarina Karnéus zingt de rol van Alceste. Haar stem klonk enigszins omfloerst waardoor ze soms moeilijk verstaanbaar was. Maar het klinkt allemaal wel mooi, ook al hadden de verschillende dramatische situaties iets meer gedifferentieerd mogen worden. Heel mooi was ook haar slotaria van het tweede bedrijf, die me trouwens wat deed denken aan "J'ai perdu mon Euridice".

Verstaanbaarheid was totaal geen probleem bij Kurt Streit. Hij zingt Admète met een open, voorwaarts geplaatste stem. Die helderheid geeft hem iets heroïsch en autoritairs wat perfect past voor een koning. Telkens als hij op toneel komt en begint te zingen, krijgt de scene plots vaart en wordt het interessant. Dat ligt misschien ook aan het feit dat zijn grootste optreden in het tweede bedrijf ligt, dat op zich al boeiend is omwille van de confrontatie met Alceste.

Publicatie: vrijdag 30 januari 2004 @ 19:11
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
1 opmerking

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen