ti guarda dal Grande Inquisitor

Andrea Rost in de Munt

De Hongaarse sopraan Andrea Rost en pianiste Vyara Shuperlieva waren gisteren in de Munt voor een liedrecital. Daarbij bleven ze ver verwijderd van alle platgetreden paden en brachten een hele avond liederen van Hongaarse componisten.

FotoDe eerste componist was Franz Liszt en meteen de enige componist van het programma met een paar relatief bekende liederen. Persoonlijk vind ik Liszt een liedcomponist van tweede garnituur en dat bleek ook nu weer. Zijn Mignons Lied (Kennst du das Land) is een draak in vergelijking met zowat alle andere versies die ik ken. En ook de vertolking van Andrea Rost was er een om snel te vergeten met vervormde en schelle hoge noten, weinig interpretatie en een geaccenteerd Duits. Met Die Loreley begon ze stilaan op dreef te komen met een passend mysterieuze interpretatie terwijl haar pianiste de Rijn volop liet stromen in de piano.

Alles veranderde toen ze naar de "echte" Hongaarse liederen overstapte. De pupiter met partituur vloog aan de kant en ze zong acht korte volksliederen van Bela Bartok. Haar stem klonk plots een heel stuk beter, warmer en zelfzekerder. Mijn kennis van het Hongaars is onbestaande, maar gelukkig had de Munt korte samenvattingen van de liederen voorzien waardoor we wel een idee hadden waarover het ging. Maar zelfs zonder die tekstjes wist Andrea Rost de grote emotionele lijnen over te brengen.

Na de pauze ging ze verder met nog meer volksliederen, deze keer van Kodaly, waaronder het grappige Kittrákotty mese... een soort Hongaarse I bought me a cat. Tenslotte kwam er een brok liederen van Ligeti. Ik wist vooraf niet wat ik me daarbij moest voorstellen, maar het blijken degelijke liederen te zijn die bijvoorbeeld in niets lijken op zijn Le grand Macabre. Eén lied sprong eruit, Az ördög elvitte a fináncot, een lied over Beëlzebub die de belastingsontvanger is komen halen tot groot jolijt van het hele dorp. In dit lied bestrijkt Andrea Rost het volledig kleurengamma van haar stem.

Tot slot, zong ze nog drie bisnummers: twee opera-aria's ("O mio babbino caro" en "Je veux vivre") en Zueignung. Klara zal het concert uitzenden op 3 mei... het begin kan gerust overgeslagen worden, maar de rest is wel de moeite waard. Hopelijk kunnen ze het gehoest wegfilteren en het applaus tussendoor wegknippen. Blijkbaar heeft de Munt de lege stoelen opgevuld met mensen die nog nooit naar een liedrecital geweest zijn en die het nodig vonden om elk sfeervol moment met applaus te ondermijnen. Sommigen geneerden zich trouwens ook niet om foto's te nemen - met flits ! - terwijl Rost aan het zingen was.

Publicatie: dinsdag 19 april 2011 @ 8:22
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen