ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Tod Jesu in deSingel

Het is eens wat anders... een paastijd waarin het Collegium Vocale Gent eens geen Bach-Passie opvoert. In de plaats daarvan, toeren ze met de passiecantate Der Tod Jesu van Carl Heinrich Graun. Gisteren waren ze in deSingel met de Akademie für Alte Musik Berlin onder leiding van Daniel Reuss.

Der Tod Jesu is een relatief kort werk van ongeveer anderhalf uur dat een meer beschouwende versie geeft op het passieverhaal dan bijvoorbeeld de Matthäus-Passion. Er is geen Evangelist of Christus, maar wel koralen, koren en da capo-aria's. Het werk begint zelfs met een koraal "Du dessen Augen flossen" op de overbekende muziek van de koraal "O Haupt voll Blut und Wunden". Het daarop volgende koor "Sein Odem ist schwach" deed me dan weer denken aan Elias, alhoewel Mendelssohn pas vijftig jaar later het levenslicht zou zien.

Het is een werk voor twee sopranen, een tenor en een bas. Van de twee sopranen was Dorothee Mields de meest expressieve van de twee. Bij momenten is ze wat saai, zoals in de aria "Ein Gebet um neue Stärke". Maar haar danserige vertolking van "Singt dem Göttlichen Propheten" was uitstekend met delicate coloraturen. Joanne Lunn probeert wel nadruk te leggen op bepaalde woorden in de recitatieven, maar in de aria's laat ze een kleurloze stem horen met een piepende hoogte, een onbestaande laagte en onvoldragen trillers.

De tenorpartij is vrij beperkt met slechts één recitatief en aria. James Oxley, die trouwens zonder partituur zong, heeft niet echt een mooie stem, maar hij bekroont de da capo van zijn aria "Ihr weichgeschaffnen Seelen" wel met een mooie en trage triller. Hij fraseert met de nodige stuwkracht, waardoor zijn aria zelfs een spannend stukje muziek werd. Sebastian Noack zingt vooral mooi en blaft af en toe, maar deed me nooit op het puntje van mijn stoel zitten.

Publicatie: vrijdag 8 april 2011 @ 20:54
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen