ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra National de Paris 2011-2012

In 2012 worden twee verjaardagen herdacht. Enerzijds is het dan de 150ste verjaardag van Debussy, anderzijds zal het 100 jaar geleden zijn dat Massenet overleed. Beide componisten worden herdacht in het volgende seizoen van de Parijse Opéra.

FotoVoor Debussy is de keuze snel gemaakt. Voor de zoveelste keer hernemen ze Pelléas et Mélisande in de productie van Bob Wilson en met Philippe Jordan als dirigent. De bezetting is niet meteen een om wild van te worden, Stéphane Degout als Pelléas is wel in orde, maar Elena Tsallagova als Mélisande en Vincent Le Texier als Golaud zijn niet meteen de grote namen die je voor zo'n verjaardag in Parijs verwacht. Anne Sofie von Otter is dat wel, voor de rol van Geneviève. Interessanter is dat ze in het "Amphithéâtre" twee van Debussy's onafgewerkte opera's - Le diable dans le beffroi en La chute de la maison Usher - zullen opvoeren.

Voor Massenet is de keuze een stuk ruimer. De keuze voor Manon is dan weer weinig geïnspireerd, al krijgt ze wel een nieuwe productie van Coline Serreau. Massenet heeft de grote meerderheid van zijn opera's voor de Opéra Comique geschreven (zoals ook Manon). Het zou van iets meer visie getuigen om één van de opera's te kiezen die Massenet voor de Opéra geschreven heeft... bijvoorbeeld een Thaïs, of waarom geen Le Cid ? Samen met de Bibliothèque nationale de France organiseren ze wel een tentoonstelling rond Massenet. Hoedanook, Manon zal gezongen worden door Natalie Dessay en Giuseppe Filianoti zal Des Grieux zingen en Franck Ferrari Lescaut.

Het valt trouwens op dat naast deze twee Franse opera's het Frans repertoire volgend seizoen goed vertegenwoordigd is in Parijs. Jean-Louis Martinoty zal een nieuwe productie van Faust regisseren, met Roberto Alagna (Faust), Inva Mula (Marguerite) en Paul Gay (Méphistophélès). In de Garnier komt ook een nieuwe productie van Rameaus Hippolyte et Aricie onder leiding van Emmanuelle Haïm. Bij de zangers zien we namen als Anne-Catherine Gillet (Aricie), Topi Lehtipuu (Hippolyte) of Stéphane Degout (Thésée). Op het einde van het seizoen hernemen ze L'amour des trois oranges in een productie van Gilbert Deflo met Charles Workman als de prins. Nieuw is de wereldcreatie van La cerisaie, een nieuwe opera van Philippe Fénelon gebaseerd op "De kersentuin" van Tsjechov.

Het Duitse repertoire ligt hoofdzakelijk in de 20ste eeuw met een herneming van een Decker-productie van Lulu. Laura Aikin zal Lulu zingen, Vincent Le Texier zingt Dr. Schön, Kurt Streit is Alwa en Jennifer Larmore zingt Gräfin Geschwitz. Angela Denoke zal de titelrol in Salome zingen in een productie van André Engel, gedirigeerd door Pinchas Steinberg. Marco Arturo Marelli brengt een nieuwe productie van Arabella met Renée Fleming (Arabella) en Michael Volle (Mandryka). In ver vervlogen tijden zongen Christopher Ventris en Nina Stemme ooit nog samen in de Vlaamse Opera. Volgend seizoen zingen ze in de herneming van de Carsen-productie van Tannhäuser. Stéphane Degout zingt Wolfram en Sophie Koch Venus.

Het romantische Italiaanse repertoire krijgt een nieuwe productie van La forza del destino door Jean-Claude Auvray, met Violeta Urmana (Donna Leonora), Marcelo Alvarez (Don Alvaro) en Vladimir Stoyanov (Vargas). Rigoletto wordt hernomen met Zeljko Lucic, Piotr Beczala en Nino Machaidze. Het klassieke tweeluik van Cavalleria rusticana en Pagliacci zal ook te zien zijn met een nieuwe productie van Giancarlo Del Monaco. De zangers zijn Violeta Urmana (Santuzza), Marcello Giordani (Turiddu), Vladimir Galouzine (Canio) en Inva Mula (Nedda). Met La cenerentola wordt eer betoond aan de legendarische Jean-Pierre Ponnelle met Karine Deshayes en Javier Camarena. Karine Deshayes zal ook Rosina zingen in Il barbiere di Siviglia, met Antonino Siragusa als Almaviva en Tassis Christoyannis als Figaro.

Mozart staat ook twee keer op het programma. In de Garnier wordt La clemenza di Tito gespeeld onder leiding van Adam Fischer, met Klaus Florian Vogt in de titelrol en met Stéphanie D'Oustrac als Sesto. De Haneke-productie van Don Giovanni wordt hernomen met Peter Mattei en Véronique Gens.

Tenslotte is er slechts één Russische opera, namelijk Pikovaya Dama met Vladimir Galouzine (Hermann), Olga Guryakova (Lisa), Evgenzy Nikitin (Tomski), Ludovic Tézier (Eletski) en Larissa Diadkova (de gravin). En met Die lustige Witwe is ook het operette-repertoire vertegenwoordigd met Susan Graham als de "witwe" en Bo Skovhus als Danilo.

In het Amphitéâtre passeert een indrukwekkende reeks zangers in een serie liedrecitals... Juliane Banse, Sophie Koch, Topi Lehtipuu, Yann Beuron, Soile Isokoski, ...

Publicatie: dinsdag 29 maart 2011 @ 18:42
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen