ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in het PSK

Het recital van Angelika Kirchschlager en Helmut Deutsch had grotendeels hetzelfde programma als het recital in Schwarzenberg verleden jaar. Het was heel symmetrisch opgebouwd met zowel voor als na de pauze een Schubert- en een Wolf-blok.

Ik heb niet veel toe te voegen aan wat ik toen geschreven heb. Angelika Kirchschlager is een van de meest meeslepende zangeressen die tegenwoordig in het Lieder-circuit te horen zijn. Schuberts Wehmut was even aangrijpend als op de Schubertiade en Tretet ein, hoher Krieger uit Wolfs "Alte Weisen" had zelfs nog meer vaart en karakter dan verleden jaar.

Het enige wat duidelijk anders was, is het publiek. Op de Schubertiade heeft ze het voordeel van een publiek te hebben waarvan de meesten op zijn minst Duits verstaan... waardoor het evenveel plezier beleeft aan bijvoorbeeld de kolder in Das Köhlerweib ist trunken als Kirchschlager zelf. De reactie van het PSK-publiek was op dat vlak nogal koeltjes, vond ik.

De tweede Schubert-groep was wel volledig "nieuw" met onder andere de drie gezangen van Ellen, dat eindigt met het overbekende Ave Maria. De eerste twee gezangen, die eerder van het ballade-achtige type zijn, lagen haar iets minder. De daarop volgende Mörike-Lieder van Wolf zijn haar dan weer op het lijf geschreven. Das verlassene Mägdlein was zo ontroerend dat ze er zelfs het overmatig kuchende PSK-publiek stil mee kreeg... ook als het lied al gedaan was, zodat ze perfect kon aansluiten met Lebe wohl.

De twee bisnummers waren volgens hetzelfde stramien opgebouwd met Wolf (het koddige Unfall) en Schubert (Rastlose Liebe).

Publicatie: woensdag 28 januari 2004 @ 19:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen