ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucia di Lammermoor in Kinepolis

Vier jaar geleden ging Mary Zimmermans productie van Lucia di Lammermoor in de Met in première. Die productie was toen opgebouwd rond de Lucia van Natalie Dessay. Voor de herneming en tevens cinema-projectie was Dessay weer van de partij.

Foto

Over de productie zelf valt niet zo heel veel te vertellen. De handeling wordt weliswaar verplaatst naar Victoriaans Schotland, maar het is in de grond een traditionele productie. De enscenering van het huwelijksfeest zou net zo goed in Traviata of Onegin ingeschoven kunnen worden. Een opvallende toevoeging is de verschijning van de geest tijdens "Regnava nel silenzio". Op het einde van de voorstelling is Lucia ook zo'n rondzwervende geest geworden die Edgardo verleidt om zelfmoord te plegen.

Lucia is een van de grote partijen uit het repertoire van Natalie Dessay. Ze zingt zoals gewoonlijk met exuberante dramatische inleving waarbij de intensiteit van het scherm spat. Ook vocaal valt er veel te genieten, alhoewel haar stem niet meer de glans en de impact heeft in vergelijking met haar opvoering in Parijs een aantal jaren geleden.

Het toeval wil dat de New Yorkse bezetting nog meer overeenkomsten heeft met die van Parijs. Ludovic Tézier zong Enrico met zijn gebronsde stem. In tegenstelling tot Dessay, wordt hij elk jaar nog beter. Kwangchul Youn was een imposante Raimondo.

Joseph Calleja, als Edgardo, is een van de belangrijke en meest interessante lyrische tenoren van het moment. Hij valt op door zijn perfect homogene stem, mooi legato en heerlijk ouderwets timbre. Vroeger had hij vaak problemen met zijn topnoten, die nogal eens durfden te kraken. Dat probleem lijkt hij opgelost te hebben. Maar dat neemt niet weg dat hij alle hoge noten, die Donizetti niet geschreven heeft maar die in de loop van de tijd traditie geworden zijn van, handig weglaat.

Tenslotte vond ik dat het camerawerk voor deze uitzending naar mijn gevoel iets te veel gebruik maakte van de lage camera in de orkestbak. Door dat kikvorsperspectief lijkt Dessay nóg kleiner en fragieler in vergelijking met Tézier of Calleja. Renée Fleming was de gastvrouw en interviewde onder andere ook Juan Diego Florez, die Ory zal zingen in de volgende opera-in-de-cinema.

Publicatie: zondag 20 maart 2011 @ 10:39
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen