ti guarda dal Grande Inquisitor

Il barbiere di Siviglia in Luik

Door omstandigheden, zoals sneeuwstormen en agendaconflicten, heb ik de vorige twee Luikse producties moeten missen. Maar voor Il barbiere di Siviglia was ik gisteren weer van de partij, ondanks het feit dat het een productie van de intendant Stefano Mazzonis di Pralafera was.

Foto

Nu, voor een Pralafera-producti viel het nogal mee. Er waren uiteraard de kleurrijke kostuums, de soldaten met huppelpasjes, aria's die onderbroken worden om een dringende belegen grap te placeren, of een verwarringsfinale met musical-dansjes.

Om een of andere reden hadden ze ook gekozen voor de sopraanversie van de opera. Met alle uitstekende Rossini-mezzo's die er tegenwoordig rondlopen, moet een operahuis al een heel goede reden hebben om voor Rosina een sopraan te engageren. Sumi Jo is duidelijk geen goede reden, daarvoor is ze al lang voorbij haar vocale houdbaarheidsdatum voor dit soort rollen. Ooit kon ze nog enigszins overtuigen als belcantozangeres, maar haar coloraturen zijn tegenwoordig allemaal berekend en vloeien niet natuurlijk. "Una voce poco fa" ontbrak aan charme. Haar middenstem is zo goed als weg, waardoor recitatieven verdwijnen in het geruis van de ventilatie en de overvliegende helikopters.

De tenor Sergei Romanovsky was een verdienstelijke Almaviva, alhoewel de bovenste helft van zijn stem soms rauw en hees klinkt. Het was wel ongelukkig dat hij meteen in zijn allereerste openingszin - 'Fiorello ola' - lichtjes kraakte. Carlo Lepore leek aanvankelijk een goede Don Basilio te zijn met een joekel van een basstem en met een karaktervolle "La calunnia" . Maar tegen dat hij halverwege de aria was, begonnen zijn registers uit elkaar te vallen.

De twee baritons waren daarentegen wel goed. Bruno De Simone beheerst Bartolo tot in de puntjes van zijn stembanden en zingt met stijl, zonder overdrijven en perfecte komische timing. De titelrol werd gezongen door de jonge bariton Nicola Alaimo. Hij was eerder al opgevallen in de concertante Don Pasquale in Luik met Riccardo Muti. Zijn Figaro is van het juiste hout gesneden. Hij heeft een grote stem die hij volledig beheerst om een uitstekende "Largo al factotum" te zingen. Ook scenisch is hij een overtuigende barbier.

Publicatie: woensdag 16 maart 2011 @ 16:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen