ti guarda dal Grande Inquisitor

De Munt 2011-2012

De Munt heeft haar nieuw seizoen voorgesteld met als rode draad "op zoek naar onze identiteit in verscheidenheid". Het is ondertussen reeds het vijfde seizoen van Peter De Caluwe als intendant, wat onder andere betekent dat er hernemingen opduiken uit zijn vorige seizoenen.

Het is opvallend dat een groot deel van het seizoen gewijd is aan opera's uit de 20ste eeuw. Ik ben blij dat ze bijvoorbeeld Enescu's Oedipe programmeren in een productie van La Fura dels Baus. Na een jaar afwezigheid is ook Dietrich Henschel terug voor de titelrol, en verder met Natascha Petrinsky als Jocaste en Marie-Nicole Lemieux als La Sphinge.

De Strauss-trilogie met Guy Joosten wordt verdergezet met Salome. Er is een dubbele bezetting voor Salome, Amanda Echalaz en Nicola Beller Carbone, Herodes, Chris Merritt en Gerhard Siegel, en Herodias, Doris Soffel en Hedwig Fassbender. Scott Hendricks zingt Jochanaan. Deze productie was in 2009 reeds te zien in Barcelona.

Van Szymanowski wordt diens Król Roger concertant opgevoerd. Hartmut Haenchen dirigeert, met Andrzej Dobber als Roger en Olga Pasichnyk als Roxana.

Oscar Bianchi componeerde de Thanks to my eyes voor het festival van Aix en deze nieuwe opera zal ook in de Munt opgevoerd worden. Het libretto en de regie zijn van Joël Pommerat. Van deze regisseur wordt ook een theatervoorstelling Cendrillon opgevoerd in het Théâtre National. Ik vind nog altijd dat het niet de taak van Munt is om haar geld te verspillen aan theatervoorstellingen, maar soit...

De andere Cendrillon, die van Massenet, staat echter ook op het programma tijdens de kerstperiode. Net zoals bij Don Quichotte, wordt ook nu de regie gedaan door Laurent Pelly. Er worden twee versies opgevoerd, met sopraan Anne-Catherine Gillet en mezzo Rinat Shaham als Cendrillon, gecombineerd met een mezzo-Prins Sophie Marilley en een tenor-Prins Frédéric Antoun.

De twee hernemingen die voorzien zijn, hadden ze wat mij betreft nog rustig een paar jaar in de kast mogen laten liggen. De Warlikowski-productie van Médée wordt opgevoerd met de twee zelfde hoofdrolspelers, Nadja Michael en Kurt Streit als respectievelijk Médée en Jason. De Herheim-productie van Rusalka krijgt een bijna volledige dubbele bezetting met Myrto Papatanasiu en Tatiana Monogarova in de titelrol.

Het seizoen eindigt volledig Italiaans. Handels Orlando zal geproduceerd worden door Pierre Audi. Spijtig genoeg voeren ze het op met een contratenor, Bejun Mehta, als Orlando. Sophie Karthäuser en Kristina Hammarström zijn Angelica en Medoro. René Jacobs zal het barokorkest B'Rock dirigeren. Interessant om weten, is dat in die periode het Muntorkest en -koor uitgeleend worden aan de Parijse Opéra Comique voor La muette de Portici. Aangezien het koor en orkest die muziek dan toch al ingestudeerd hebben, lijkt het me niet meer dan opportuun dat die productie nadien ook naar Brussel komt... tenzij België nog niet klaar is voor een volgende "Amour sacré de la patrie"...

Die Orlando maakt deel uit van een Orlando-triologie. Het seizoen wordt namelijk geopend met een concertante uitvoering van Haydns Orlando Paladino, ook met René Jacobs maar met het Freiburger Barockorchester. Stéphane Degout en Sine Bundgaard zullen Orlando en Angelica zingen. En tegen het einde van het seizoen komt het jongerenproject van Muziektheater Transparant rond de Orlando van Vivaldi naar de Munt.

Voor Anna Caterina Antonacci wordt een concertante Otello geprogrammeerd, in de versie van Rossini. Gregory Kunde zal Otello zingen. En het seizoen wordt afgesloten met Il trovatore onder leiding van Marc Minkowski. De vier hoofdrollen worden gezongen door Marina Poplavskaya (Leonora), Misha Didyk (Manrico), Scott Hendricks (Luna) en Sylvie Brunet (Azucena). Ik loop wel niet echt warm voor de keuze van Dmitri Tcherniakov als regisseur.

Bij de liedrecitals zijn er een paar die eruit springen. Zo wordt er een Schumann-liederkwartet opgevoerd met Marlis Petersen, Anke Vondung, Werner Güra en Konrad Jarnot. Brahms' cyclus Die schöne Magelone, die ik tot nu toe enkel nog maar op de Schubertiade Schwarzenberg gehoord heb, zal gebracht worden door Christian Gerhaher. Angelika Kirchschlager komt ook Brahms zingen, naast liederen van Liszt. Christianne Stotijn combineert liederen van Berg en Schubert. En hét recital van het seizoen komt helemaal op het einde van het seizoen, met bariton Gerald Finley en Winterreise.

Publicatie: woensdag 16 maart 2011 @ 9:01
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen