ti guarda dal Grande Inquisitor

Cendrillon in Parijs

Amper een paar weken na Hérodiade in de Vlaamse Opera, stond een andere weinig opgevoerde Massenet-opera in mijn agenda. De Opéra Comique speelde Cendrillon in een productie van Benjamin Lazar. Marc Minkowski dirigeerde Les Musiciens du Louvre-Grenoble.

Foto

Toen Cendrillon in 1899 in de Salle Favart gecreëerd werd, werd gebruik gemaakt van de meest recente technologische ontwikkelingen en dan in het bijzonder elektriciteit. De verwondering waarmee het toenmalige publiek naar dat spektakel kwam kijken, probeert Benjamin Lazar te verwerken in zijn enscenering en hij plaatst de actie dan ook naar het einde van de 19de eeuw met zijn eerste geluidsopnames en elektrische verlichting.

Het decor bestaat grotendeels uit een metalen huisvormig frame - misschien een kooi van Farraday ? - dat met een wijzigende aankleding zowel dienst kan doen als huis van Cendrillon als het paleis van de prins. In dit decor brengt hij een kleurrijke voorstelling met de nodige dansmomenten. Soms houdt hij het ook sober. Heel geslaagd was bijvoorbeeld de dromerige scène tussen Cendrillon, de prins en de fee in het derde bedrijf.

De zwakke schakel in de anders zeer goede bezetting was de Cendrillon van Judith Gauthier. Vooral in de hoogte klinkt ze roeperig en eindigt haar intonatie iets te vaak onder de toon. Michèle Losier, gekleed als een jonge uitgave van Louis XIV, is een uitstekende "Prince Charmant" en zingt een ontroerende "Allez, laissez-moi seul".

Eglise Gutiérrez zong de Fée met loepzuivere hoge noten. Laurent Alvaro heeft een fantastische resonante bariton in petto voor een tedere vertolking van Pandolfe. Ik had het me vooraf niet kunnen voorstellen, maar Ewa Podles beschikt over een ongelooflijk komisch talent als Mme de La Haltière. Met haar diepe borststem en innemende persoonlijkheid vult ze de zaal telkens ze een voet op het podium zet.

Publicatie: maandag 14 maart 2011 @ 11:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen