ti guarda dal Grande Inquisitor

Karine Deshayes in Parijs

Het Athénée Théâtre Louis-Jouvet, gelegen in een zijstraat achter de Palais Garnier, is een van die minder bekende theatertjes in Parijs waar ze ook concerten en zelfs operavoorstellingen geven. Toevallig kwam ik te weten dat Karine Deshayes, een rijzende ster aan het Franse mezzo-firmament en tevens de cover van het februarinummer van Magazine Opéra, daar deze namiddag een liedrecital zou zingen met liederen van Fauré, Poulenc en Duparc.

FotoWat de liederen van Fauré en Poulenc betreft, koos ze voor het minder vertrouwde repertoire, afgezien van een selectie uit het iets bekendere La Bonne Chanson. Karine Deshayes heeft alles om een uitstekende liedzangeres te worden. Haar Franse uitspraak is perfect, ze houdt de spanning van elk lied vast tot het einde, ze weet duidelijk waar ze mee bezig is en kan dat ook vertalen in haar interpretatie... en haar stem klinkt gewoon heel mooi. Als ze in Ô mort, poussière d'étoiles uit La Chanson d'Eve haar laag register opzoekt, klinkt ook dat homogeen en warm.

Op één aspect scoort ze echter nog minder. Als ze luider wil zingen, dan glijdt ze iets te gemakkelijk in opera-modus. Zeker in een kleine zaal als die van het Athénée (ik schat dat er een paar honderd plaatsen zijn) is dat niet nodig. Door meer vanuit de tekst te vertrekken, kan ook intensiteit opgewekt worden zonder te moeten roepen.

Aan de piano zat Hélène Lucas, die recent ook de begeleidster van Stéphane Degout was in de Munt. Ze is een echte "begeleidster" die zonder passie, inleving of expressie de noten speelt die toevallig voor haar neus staan. Het is onwezenlijk te horen hoe iemand de delicate pianopartij van A Choris, het enige bisnummer van de middag, zo kan wegspelen.

Publicatie: zaterdag 12 maart 2011 @ 17:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen