ti guarda dal Grande Inquisitor

Hérodiade in Antwerpen

Massenet is één van de Franse componisten wiens opera's straal genegeerd worden door de meest operahuizen, afgezien van een occasionele Werther of Manon, of nog occasionelere Don Quichotte of Cendrillon. Het verdient dan ook niets dan lof dat de Vlaamse Opera Hérodiade opvoert, een opera die trouwens ooit in de Munt gecreëerd werd. Dirigent Dmitri Jurowski en regisseur Joachim Schlömer geloven echter zelf niet in de opera en gebruiken dat als alibi om de opera aan te passen. Sommige van die aanpassingen werken al beter dan andere.

Een eerste soort aanpassingen zijn verschuivingen van scènes. De meest opvallende is het verplaatsen van de voorspellingsscène van Phanuel van het derde bedrijf naar het begin van de opera. Er wordt daardoor een kader gecreëerd voor de rest van de opera, dat wel zin heeft. Ook met een paar coupures links en rechts valt te leven. Het is wel verrassend dat het ballet geknipt werd, gezien de historiek als danser en choreograaf van Schlömer... maar twee dansers - met hertenkop, of als roze langharige paashaas - zorgen toch voor enig divertissement.

Problematischer zijn de toevoegingen of de ingrepen in de partituur. Zo daalt Vitellius neer uit de hemel en debiteert een stuk van Cicero, waar hij blijkbaar een microfoon voor nodig heeft. Het koor "Romains ! Nous sommes Romains !" wordt zonder muziek gescandeerd, in een Latijnse vertaling. In het slot van de opera stopt Hérodiade ook met zingen als ze "Ma fille" begint te roepen tegen een achtergrond van tromgeroffel. Wat mij betreft was dat een anti-climax van jewelste, vooraleer de opera met "Jour d'horreur" eindigt.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Die muzikale anti-climax kwam op het einde van een sterk tweede deel. De eerste twee bedrijven waren daarentegen onwaarschijnlijk zwak. Het leek wel alsof de meeste zangers hun stem nog niet gevonden hadden. Petri Lindroos alias Phanuel had wel het excuus dat hij 's morgens opgestaan was met een keelontsteking. Het enige lichtpuntje in dat eerste deel was de "Vision fugitive" van Hérode door Philippe Rouillon. De andere bekende aria uit de opera is Salomé's "Il est doux, il est bon", waarvan Barbara Haveman een kleurloze vertolking gaf.

Julia Gertseva zong de titelrol met een kanjer van een stem. Puur vocaal was ze de beste zanger van de avond, maar op geen enkel moment kon ze me overtuigen dat Hérodiade ook maar iets voelt. Het zou ook niet slecht geweest zijn, mocht ze een poging ondernomen hebben om Frans te zingen. Zelfs Zoran Todorovich als Jean, Johannes De Doper, geraakte in de eerste helft maar met moeite over de orkestbak.

Alles veranderde na de pauze. Haveman gaf een schitterende uitvoering van "L'aube renaît à peine" (de tussenkomsten van het koor waren opgenomen en weerklonken via haar radiootje). Haar stem bloeide volledig open en zweefde door de zaal. In de daarop volgende confrontatie met Rouillon zat ik op het puntje van mijn stoel en geraakte ik voor de eerste keer echt meegesleept in de voorstelling. Zelfs de stem van Todorovich onderging een metamorfose als hij zijn grote monoloog "Ne pouvant réprimer les élans de la foi" zong met veel nuances, kleurschakeringen en toch de nodige intensiteit.

Het is daarom des te spijtiger dat deze boog die naar de dood van Jean en Salomé leidt tot een stilstand kwam bij die anti-climax van de slotminuten...

Publicatie: donderdag 3 maart 2011 @ 22:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen