ti guarda dal Grande Inquisitor

Cosi fan tutte in Gent

Scoppio di Vesuvio is een gezelschap dat de studenten van het Gents Conservatorium de kans geeft om een volledige operaproductie op poten te zetten. Dit jaar waagden ze zich aan Cosi fan tutte. Het is een opera met een paar notoir lastige aria's en daarmee zeker geen evidente keuze.

Foto

De leider van dit gezelschap is Gidon Saks, de bas die tot pakweg tien jaar geleden een aantal keren te horen was in de Vlaamse Opera. Hij was ook verantwoordelijk voor de regie van Cosi. In de ArtCube, een tot evenementenruimte verbouwde textielfabriek in het Gents havengebied, werd met minimale middelen een productie op poten gezet. Een vierkant podium met plankenvloer vormde het verhoogde speelvlak. In het midden was een opening gelaten waar het orkest een plaats vond. Het orkest, onder leiding van Michel Tilkin, werd ook bezet met studenten van het Conservatorium. Ze speelden een gereduceerde partituur... en dat "gereduceerd" moet heel letterlijk genomen worden. De strijkers waren bijvoorbeeld gereduceerd tot één instrument per pupiter.

Rond drie zijden van dat vierkant waren podiums gebouwd voor het talrijk opgekomen publiek. Deze opzet had ook zijn gevolgen voor de enscenering. De zangers waren bijna constant in beweging, kwestie van een bepaald deel van het publiek niet te bevoordelen. Het nadeel was dat het daardoor soms wat (te) hectisch was. Maar afgezien daarvan is het een goede productie waarbij je je geen moment verveelt.

Het is onvermijdelijk dat een productie met jonge zangers en/of studenten een onevenwichtige bezetting oplevert; de ene zanger staat nu eenmaal al verder dan de andere. Alle rollen waren ook twee- of drievoudig bezet, zodat halverwege een bedrijf plots een andere Fiordiligi of Despina overneemt. Het was niet helemaal duidelijk wie wat zong, maar ik ga er gemakkelijkheidshalve maar van uit dat de opgegeven volgorde in het programmaboekje ook de volgorde van optreden was.

Er is altijd een overaanbod aan sopranen, zodat we gisteren twee keer drie sopranen hoorden. De rol van Fiordiligi is een van de rollen met die eerder vermelde lastige aria's. Sun-Mee Vanpanteghem zong een verdienstelijke "Come scoglio" ondanks de onmogelijke tessituur van deze aria. Ze klinkt wel meer als een mezzo dan een sopraan, wat misschien verklaart waarom de lage noten zo goed klonken. "Per pietà" moet het daarentegen vooral van expressie hebben. Cathy Van Roy gaf een indrukwekkende vertolking van deze aria. De stem en de visie zijn aanwezig, maar er is zeker nog ruimte voor verfijning en verdieping.

Despina is de meest voor de hand liggende rol voor een jonge sopraan, waarmee ze zich kan uitleven op theatraal vlak en 'en passant' ook vocale effectjes kan bovenhalen als een vermomde dokter of notaris. De drie sopranen hebben elk hun eigen kwaliteiten met allemaal goed zittende stemmen. Anna Pardo is onweerstaanbaar guitig, acteert goed, maar schiet soms te kort wat de zuiverheid van haar lijn betreft. Annelies van Hijfte was eerder ondeugend en uitdagend tegelijk... ze komt bijvoorbeeld op terwijl ze Carmen lalalaat. Ik vond Lies Verholle dan weer de meest verfijnde en daarmee net iets beter dan de twee andere.

Bij de mannen wordt een dominantie van baritons verwacht. Zo waren er drie Guglielmo's, maar dat was tot mijn verbazing ook de meest problematische rol. Jorge Sandoval vond ik wel goed, aan de stemmen van de twee andere baritons is nog werk. Don Alfonso was een stuk beter gediend. De twee zangers hebben heel verschillende stemmen. Peter Van Lierde heeft de grootste stem en heeft een mooi expressief en bas-baritonaal timbre. Tristan Faes heeft dan weer een uniek geluid dat perfect aansluit bij zijn spreekstem, een eigenschap die zijn individualiteit zeker ten goede komt. Ook zijn intelligente tekstprojectie viel op.

Bij de drie Dorabella's sprong er niemand echt uit, behalve misschien Helene Bracke die een degelijke "Smanie implacabili" zong, maar nog wat problemen met de hogere noten had. Voor Ferrando hebben ze zowaar twee tenors gevonden. Jonathan Raman overtuigde het meest met zijn stralende tenor. Denzil Delaere had de ondankbare taak om het dramatische deel van de partij te zingen met onder andere een "Tradito, schernito" op de rand van zijn stem.

Het moet ongetwijfeld een hele uitdaging geweest zijn voor deze studenten om een muzikaal complexe opera als Cosi fan tutte in te studeren en het resultaat mag zeker gezien en gehoord worden. Het blijft een plezier om het enthousiasme te zien waarmee jonge zangers zich in zo'n project smijten. 'k Ben benieuwd wat ze volgend jaar gaan doen...

Publicatie: maandag 28 februari 2011 @ 19:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen