ti guarda dal Grande Inquisitor

Das klagende Lied in het PSK

Gustav Mahler was amper 20 toen hij zijn "sprookjescantate" Das klagende Lied componeerde. Het werk wordt zelden uitgevoerd - gisteren was de eerste keer dat ik het live hoorde - en als je het volgepropte podium van het PSK ziet, dan begrijp je waarom... een gigantisch Muntorkest, het Muntkoor aangevuld met The European Union Choir, veertien solisten en één dirigent, Hartmut Haenchen.

Het concert begon echter iets bescheidener met het symfonisch gedicht Todtenfeier, wat later de basis zou worden voor de eerste beweging van Mahlers tweede symfonie. Daarna volgden vijf Wunderhorn-liederen met drie zangers. De sopraan Gabriele Fontana kreeg repliek van Thomas Johannes Mayer in "Verlorene Müh'". In dit lied mag de sopraan best wat spitser klinken. In "Das himmlische Leben" kon ze me ook niet overtuigen; haar stem mist frisheid. Birgit Remmert was daarentegen schitterend. Eerst ontroerde ze met "Das irdische Leben", gevolgd door een adembenemende "Urlicht"... zonder enige twijfel was dit het mooiste moment van de hele avond. Als Amfortas gaf Mayer al blijk van liedkwaliteiten, maar die kwamen er niet helemaal uit in "Der Tamboursg'sell".

Das klagende Lied bestaat uit drie delen en sluit thematisch aan bij een aantal Wunderhorn-liederen. Ook op muzikaal vlak zijn er overeenkomsten, zoals het uitbeeldende karakter van bijvoorbeeld piccolo's als nachtegaalgezang. Het derde deel "Hochzeitsstück" begint met de tekst 'Vom hohen Felsen erglänzt das Schloss" en prompt zet Mahler een hele batterij koperblazers in, vier hoorns, vier trompetten, drie trombones en een tuba. In de gangen van het PSK staat ook nog een fanfare opgesteld die de achtergrondmuziek van het trouwfeest speelt. Mocht het nog niet duidelijk zijn: het was een luid concert. Ik twijfel er niet aan dat Hartmut Haenchen weet wat hij doet, maar ik twijfelde soms wel aan Mahler of hij misschien niet té veel wou doen.

Het is niet evident voor de zangers om tegen al dat orkestraal geweld op te boksen. De drie solisten uit het eerste deel werden aangevuld met de tenor Jason Collins en twee knapen van de Chorakademie Dortmund. Die jongensstemmen stellen de ziel van een dode voor, zoals Haenchen in het programmafoldertje schrijft in een fictieve brief van Mahler. Maar Mahlers vocale compositie lijkt soms meer op een gymnastiekoefening voor de solisten. Sommige strofen - Mahler heeft trouwens zelf de tekst gedicht - worden door twee of meer solisten gezongen, afgewisseld met het koor of een van de twee bijkomende sopranen, alten, tenors of bassen (zo krijgen we de bloemenmeisjes, schildknapen en graalridders uit de Parsifal-productie toch ook eens te zien).

Het was interessant om dit concert eens mee te maken, maar ik ben er niet van overtuigd dat dit Mahlers meest boeiende werk is. Met zijn jeugdige overmoed lijkt hij vooral indruk te willen maken. Het zou interessant zijn om te weten hoe hij dit getoonzet zou hebben na zijn ervaringen met de Wunderhorn-liederen... of wat als een romantische balladecomponist als Loewe of zelfs Schumann deze tekst zou gevonden hebben. Hoedanook, het is de moeite om dit eens mee te maken, en dat kan nog zaterdag voor de tweede opvoering.

Publicatie: donderdag 17 februari 2011 @ 20:31
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen