ti guarda dal Grande Inquisitor

De Nederlandse Opera 2011-12

De Nederlandse Opera is het eerste operahuis dat het volgende seizoen aankondigt. Alle grote operacomponisten zijn aanwezig en er zijn ook twee wereldcreaties. Ze beginnen het seizoen met een kwartet antiek-geïnspireerde opera's.

FotoDe openingsproductie is bekend van in de Munt. De dubbelproductie van Iphigénie en Aulide en Iphigénie en Tauride krijgt in Amsterdam wel een bijna volledig nieuwe bezetting, enkel Véronique Gens is overgebleven van de Brusselse bezetting. De andere Iphigénie zal gezongen worden door Mireille Delunsch. Marc Minkowski dirigeert Les Musiciens du Louvre.

Vervolgens komt de Elektra-productie van Willy Decker. Evelyn Herlitzius en Linda Watson zingen de titelrol, Camilla Nylund en Ricarda Merbeth zingen Chrysothemis.

Idomeneo wordt hernomen in de bekende productie van de Herrmannen. Michael Schade is Idomeneo en Stéphanie d'Oustrac zingt Idamante.

Het geheel wordt afgesloten met een wereldpremière van Orest van Manfred Trojahn. De regie is van Katie Mitchell en Dietrich Henschel zingt Orest.

Tegen het einde van het seizoen is er nog een creatie: Waiting for Miss Monroe van Robin de Raaff in de Amsterdamse Stadsschouwburg, waarbij Laura Aikin in de huid van Marilyn Monroe kruipt.

Vorige zomer werd Stravinsky's Le rossignol opgevoerd tijdens het festival van Aix in een productie van Robert Lepage. In Amsterdam zal de voorstelling gedirigeerd worden door Xian Zhang.

In de categorie rariteiten hoort De legende van de onzichtbare stad Kitesj thuis. Het is niet elke dag dat je in onze contreien een opera van Rimski-Korsakov kan zien. Dmitri Tsjernjakov zal regisseren. Bij de zangers vinden we onder andere Robert Holl, Maxim Aksenov en Kristine Opolais.

Het barokrepertoire wordt vertegenwoordigd met Deidamia van Handel, ook geen alledaagse keuze. Ivor Bolton dirigeert het Concerto Köln, David Alden doet de regie. De solisten zijn Sally Matthews (Deidamia), Veronica Cangemi (Nerea), Olga Pasichnyk (Achille) en Silvia Tro Santafé (Ulisse).

De Italiaanse 19de eeuw wordt verdedigd door Rossini en Verdi. Van de eerste programmeren ze Il turco in Italia met Olga Peretyatko als Donna Fiorilla en Lawrence Brownlee als Don Narciso. Van de tweede hernemen ze de Decker-productie van Don Carlo van ongeveer vijf jaar geleden. Deze keer dirigeert Yannick Nézet-Séguin. Andrew Richards is Don Carlo, Camilla Nylund is Elisabetta, Christopher Maltman is Posa, Mikhail Petrenko is Filippo II en Ekaterina Gubanova is Eboli.

Het seizoen eindigt zoals het begon... met een productie van Pierre Audi. Iván Fischer dirigeert Parsifal met het Concertgebouworkest. Anish Kapoor, die een tijdje geleden de omgevallen vaas voor Pelléas et Mélisande ontwierp, zal nu ook het decor ontwerpen. In de bezetting vinden we Christopher Ventris als Parsifal, Petra Lang als Kundry en Falk Struckmann als Gurnemanz.

Publicatie: maandag 7 februari 2011 @ 22:52
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen