ti guarda dal Grande Inquisitor

Les contes d'Hoffmann in het PSK

Tijdens het Galaconcert van de Muziekkapel Koningin Elisabeth krijgen de studenten de kans om op te treden met een orkest, in dit geval het Nationaal Orkest van België onder leiding van Theodor Guschlbauer, voor een volle zaal van het PSK... al dan niet samen met hun leraars/mentors. De Muziekkapel heeft ook niet-zingende studenten en tijdens de eerste helft van het concert werd een Mozart-concerto voor drie piano's (KV. 242) en Bruchs vioolconcerto opgevoerd. Maar ik was uiteraard vooral geïnteresseerd in het deel na de pauze met fragmenten uit Les contes d'Hoffmann.

Offenbachs opera biedt allerlei mogelijkheden voor een uiteenlopende groep zangers, afgezien van het probleem van de hoofdrol. De tenor Yury Haradzetski, tevens laureaat van de jongste Elisabethwedstrijd voor zang, kreeg die ondankbare rol toebedeeld. In de fragmenten uit het Olympia-bedrijf kon hij zich nog overeind houden. De Giulietta-scène ging wel zijn mogelijkheden te boven, gelukkig was hij wijs genoeg om niet de Kleinzach-aria te zingen.

"Les oiseaux dans la charmille" is een evidente keuze voor dit soort galaconcerten. Helen Kearns, ook een oud-Elisabethwedstrijddeelneemster, worstelde zich door het eerste deel van de aria met weinig vlotte loopjes en dunne hoge noten. Nadat ze een eerste keer was stilgevallen en terug in gang gezwengeld werd door José van Dam, zong ze beter en zelfverzekerder.

Lies Vandewege was onlangs in Elias te horen en nu zong ze Giulietta. Ze heeft de uitstraling voor de rol en haar interactie met de Dapertutto van José Van Dam was uitstekend. Ik hoor wel liever een iets dramatischere stem in deze rol, maar los daarvan heb ik het gevoel dat ze een van de meer beloftevolle jonge Belgische sopranen is. Het is trouwens vreemd dat zij of Kearns niet Antonia's "Elle a fui, la tourtelle" gezongen hebben.

Er waren zo nog wel een paar ontbrekende aria's. Ondanks de aanwezigheid van een Nicklausse, Camille Merckx, werd geen van zijn aria's opgevoerd. De korte interventies van Merckx lieten een unieke klank horen, die ik wel iets langer had willen beluisteren. Naast Haradzetski was er ook nog Giovanni Tristacci (die een paar noten van Andrès mocht zingen). Frantz' aria is een leuke aria en moet zeker binnen hun mogelijkheden gelegen hebben, maar ontbrak dus ook.

Ronan Collett lijkt een veelbelovende zanger te zijn, maar misschien moet hij wel overwegen om zijn omschrijving als "bas" te herzien. Want zelfs de lage noten van Lindorf hadden weinig draagkracht. Dat José van Dam geen lage noten meer heeft, is geen nieuws. De Ogen-aria van Coppélius kan hij nog overtuigend zingen. Dapertutto's "Scintille, diamant" was daarentegen pijnlijk.

Publicatie: vrijdag 28 januari 2011 @ 19:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
0 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen