ti guarda dal Grande Inquisitor

Sophie Daneman en Christianne Stotijn in deSingel

Ongeveer een jaar geleden, zouden Sophie Daneman en Christianne Stotijn een duorecital geven in deSingel. Wegens ziekte van een van de twee zangeressen werd dat recital toen geannuleerd. Gisteren was het eindelijk zo ver en kon het publiek genieten van hun recital met Joseph Breinl aan de piano.

Duorecitals zijn relatief zeldzaam - enkel de tandem Flott-Murray treedt al jarenlang samen op - maar bieden allerlei mogelijkheden die een "gewoon" recital niet biedt. Zo kunnen er duetten gezongen worden of kan een dialoogprogramma opgebouwd worden in de stijl van bijvoorbeeld het "Italienisches Liederbuch". Die duetten waren er gisteren ook, waarbij ze een selectie maakten uit het voor de hand liggende duettenoeuvre van Schumann, Mendelssohn en Brahms. Ze begonnen echter met drie liederen van Henry Purcell als opwarmertje en ze eindigden met een selectie van de Moravische duetten van Dvorak. Daneman heeft een stralende stem, waarmee ze in de duetten vaak domineert en de donkere mezzo van Stotijn soms wat wegdrukt.

In hun sololiederen was er niet echt die dialoog. Ze zorgden wel voor eenheid door een thematisch bindmiddel van hoofdzakelijk natuur- en nachtliederen te selecteren. De Engelse sopraan Sophie Daneman is de nieuwe naam voor mij. Ze communiceert goed met het publiek, haar Duitse uitspraak is nog niet helemaal in orde maar ze weet hoe ze liederen moet zingen. Maar er is toch een opvallend niveauverschil met de interpretatieve diepte die Christianne Stotijn ten toon spreidt. Zo slaagt ze er bijvoorbeeld in om in Mendelssohns Es weiss und rät es doch keiner Schumanns bekendere versie van dit gedicht Die Stille te doen vergeten.

Het mooiste groepje liederen kwam met de liederen en duetten uit Schumanns Liederalbum für die Jugend, niet in het minst door het briljante pianospel van Joseph Breinl. Sophie Daneman zong het onweerstaanbare Der Sandmann, maar het was de piano die het getrippel van floeren pantoffeltjes van het zandmannetje weergaf. Daneman ging mooi de melancholische toer op met Des Sennen Abschied. Stotijn zong het vrolijke Schmetterling en Schneeglöckchen waarin Breinl weer schitterde met krispende sneeuwklanken.

Tot slot zongen ze als bisnummer nog het slaapduet uit Hänsel und Gretel en hernamen ze hun eerste duet, Purcells What can we poor females do... deze keer zonder partituur en veel meer theatraliteit. Zoals meestal in deSingel was ook dit weer een geslaagd en uiterst genietbaar liedrecital.

Publicatie: zaterdag 15 januari 2011 @ 14:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen