ti guarda dal Grande Inquisitor

Michael Nagy in het PSK

De vorige twee gelegenheden dat ik bariton Michael Nagy liederen hoorde zingen, was in de intiemere omgeving van Schloss Herten en deSingel. Vandaag stond hij in de grote zaal van het PSK met een orkest achter zich, deFilharmonie onder leiding van Philippe Herreweghe, voor een Mahlerconcert.

De helft van het concert had Michael Nagy problemen om zijn stempel te drukken op de zaal. De RŁckert Lieder klonken teruggehouden en hij leek alle nuances van het piano te exploreren. In Um Mitternacht waren er uiteraard wel de nodige expansieve momenten, maar ik was lichtjes teleurgesteld over het eerste deel van de avond.

Na de pauze zong hij zeven liederen uit Des Knaben Wunderhorn. In het eerste lied, Der Schildwache Nachtlied, leek hij op dezelfde manier verder te gaan. Maar alles veranderde plotseling met het tweede lied. In Wo die schŲnen Trompeten blasen vond hij ineens zijn draai en bloeide zijn stem mooi open en was het volop genieten van zijn liedinterpretatie zoals ik die bij de eerdere recitals meegemaakt had. Met Lied des Verfolgten im Turm volgde nog een dialooglied. De ballade van het Rheinlegendchen werd uitgevoerd met het perfecte gevoel voor Weense schwung. Maar het beste van de avond was voor mij Des Antonius van Padua Fischpredigt. Zijn volledig interpretatief bereik kwam tot uiting met kleurrijke fraseringen waarbij elke vis zijn eigen karakter kreeg.

Voor de volledigheid moet ik nog vermelden dat het concert begonnen was met de Suite in mi-groot van Hans Rott, een tijdgenoot en vriend van Mahler. De twee bewegingen die uitgevoerd werden, deden me enigszins aan de jonge Wagner denken.

Uiteindelijk verwachtte ik nog een bisnummer uit de Wunderhorn-liederen - Lob des hohen Verstandes of zelfs Urlicht lagen voor de hand - maar ze hernamen Rheinlegendchen. Het concert werd ook gefilmd en zal op 6 maart uitgezonden worden op canvas. Wie het nog live wil meemaken, moet zaterdag naar de Gentse Bijloke.

Publicatie: donderdag 13 januari 2011 @ 23:19
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen