ti guarda dal Grande Inquisitor

Mark Padmore in de Munt

Precies tien jaar geleden maakte ik het debuut van Mark Padmore als liedzanger mee in deSingel. Hij zong toen een redelijke - zij het weinig boeiende - Die schöne Müllerin. Vandaag maakte ik, wat mij betreft, het einde van zijn carrière als liedzanger mee met een desastreus liedrecital in de Munt.

Ik kan niet zeggen dat ik met hoge verwachtingen naar de Munt vertrokken was. Vorig jaar heb ik nog zijn Winterreise moeten doorstaan, een vertolking die zonder twijfel in mijn top-drie van meest rampzalige Winterreises thuishoort. In het programma waarmee hij momenteel rondtourt, staat de poëzie van Heinrich Heine centraal met uiteraard een flinke dosis Schumann. Hij begon met diens Heine-Liederkreis en even had ik de hoop dat hij de nachtmerrie van Winterreise kon doen vergeten. Maar halverwege Ich wandelte unter den Bäumen, besliste hij om zonder enige aanleiding "... ins Herz" in falset te zingen.

Op zich kan ik wel met een falsettoon leven, maar als hij bijna alle noten vanaf ongeveer een hoge sol zo zingt en dan ook nog eens verschillende onsamenhangende registers blijkt te hebben, dan wordt het ondraaglijk. Vanaf dan is het een constante strijd met zijn "techniek", waarbij je letterlijk van zijn gezicht kan aflezen wat hij allemaal moet doen om een noot gezongen te krijgen. Het helpt allemaal niet om te kunnen genieten van Schumanns liederen.

In Schöne Wiege meiner Leiden wordt de parallel getrokken tussen een wieg en het graf. Het is een lied dat aanvankelijk met mooi legato gezongen moet worden om die nodige rust uit te stralen. Dat "legato" is redelijk in orde, maar dat "mooi" is ver te zoeken. Daarenboven zingt hij ook nog eens verschillende noten die ik nog nooit in dit lied gehoord heb. Het zou natuurlijk kunnen dat hij een of andere alternatieve versie gevonden heeft, maar in mijn partituur vond ik in alle geval geen ossia's terug.

Snel en luid zingen is vaak een oplossing voor liedzangers met een dubieuze techniek, dus verwachtte ik half-en-half een redelijke Warte, warte wilder Schiffsmann. Maar zijn forte is afgrijselijk lelijk en wordt volkelig gebruld. Als "kers" op de taart vermorzelt hij de hoge slotnoot met "... Flamm und Tod".

Het enige wat nog redelijk genietbaar was, was het pianospel van Kristian Bezuidenhout. Hij bespeelde een Erard-piano waarmee hij mooie effecten kon creëren, zoals een sfeervolle en mysterieuze begeleiding van Berg' und Burgen schau'n herunter.

Naar verluidt, zouden ze na de pauze nog Dichterliebe uitvoeren. Wie het ook allemaal eens wil meemaken, moet op 18 januari afstemmen op klara... maar het komt waarschijnlijk nooit meer goed tussen mij en Britse lied-tenors.

Publicatie: maandag 10 januari 2011 @ 22:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen