Il Grand' Inquisitor

Terugblik 2010

Op het einde van het jaar is het gebruikelijk om lijstjes te maken. Ik ben dan nog eens door al mijn schrijfsels van het afgelopen jaar gefietst om mijn geheugen op te frissen en heb de volgende hoogtepunten gevonden.

illustratie

In de categorie beste productie heb ik het meest genoten van Peter Konwitschny en zijn visie op Don Carlos in de Vlaamse Opera. De Peter Grimes van David Alden, ook in Antwerpen, en Die Zauberflöte van Julien Lubek en Cécile Roussat in Luik volgen op afgetekende afstand.

Bij de buitenlandse producties staat Jevgenij Onegin op nummer één. De productie van Peter Stein in Lyon was daarenboven ook nog eens schitterend bezet. Ook mooi waren de herneming van Cadmus et Hermione in de Parijse Opéra-Comique en Guy Joostens productie van Dialogues des Carmélites in Düsseldorf.

Wat de beste zanger betreft, moet ik het allemaal in het buitenland gaan zoeken. De twee sopranen die indruk gemaakt hebben waren Anja Harteros als Alcina en Sondra Radvanovsky als Elisabetta di Valois, allebei in Parijs. Bij de tenors stond Jonas Kaufmann op eenzame hoogte als Werther, ook in Parijs. En de bariton van het jaar is voor mij Johannes Martin Kränzle die ik twee keer in Keulen gehoord heb, als Blauwbaard en als Sixtus Beckmesser. Daarnaast was hij ook Alberich in de Scala-productie. 2010 was ook het jaar dat José Van Dam afscheid nam van de Munt.

Wat het beste liedrecital in binnen- en buitenland betreft, zou ik me er gemakkelijk vanaf kunnen maken en Joyce DiDonato nomineren voor haar uitstekende recitals in de Munt en in Edinburgh. Maar de hoofdprijzen gaan naar Sylvia Schwartz voor haar recital in deSingel en Gerald Finley voor zijn recital in Queen's Hall in Edinburgh.

Publicatie: dinsdag 28 december 2010 @ 20:30
Rubriek: Toekomstmuziek