ti guarda dal Grande Inquisitor

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Foto

Het was daarom des te spijtiger dat relatief weinig publiek opgedaagd was om haar te horen. Het voordeel was dan wel dat het publiek op het podium zat, hetgeen de intimiteit van het liedrecital ten goede kwam. Maar ze verdient eigenlijk een stampvolle Blauwe Zaal.

Voor het recital werd aangekondigd dat ze net een verkoudheid achter de rug had (later noemde ze het zelf een "nasty infection") en dat ze nog niet helemaal hersteld was. Maar in de praktijk was daar vrij weinig van te horen. In de veeleisende Sieben frühe Lieder van Alban Berg leek ze aanvankelijk uit te testen hoe ver ze kon gaan. Maar toen ze de laatste "Nacht" van Traumgekrönt met een perfecte messa di voce zong, leek alles toch in orde te zijn. Liebesode ging naadloos over in Sommertage. Het is een kenmerk van haar geïntegreerde manier hoe ze met een groepje liederen omgaat.

Dat werd helemaal duidelijk in een reeks liederen uit Wolfs Italienisches Liederbuch. Ook tussen de liederen door breekt ze nooit uit haar rol, waardoor ze één grote dramatische boog spant over het dozijn miniatuurtjes. Interpretatief bespeelt ze alle mogelijke emoties van verontwaardiging in Mein Liebster ist so klein of frustratie in Mein Liebster hat zu Tische. En als haar geliefde violist zijn "kunnen" toont in Wie lange schon - hilarisch briljant vertolkt door Rieger - verbijt ze haar teleurstelling. Du denkst mit einem Fädchen is dan ook het logische vervolg hierop, met een perfect gevarieerde herhaling van "ich bin verliebt, doch eben nicht in dicht".

Voor mijn part had ze heel de avond Wolf mogen zingen, maar haar Spaanse wortelen maakten dat ze ook een Spaans deel voorzien had. Het zijn liederen die me minder aanspreken, hoofdzakelijk omdat mijn kennis van het Spaans het niveau van "dos cervezas, por favor" niet overstijgt. Na de Seis canciones castellanas van Jesús Guridi, zong ze twee mooie liederen van de Catalaanse componist Eduard Toldrà, Abril en Maig. Het was ter compensatie van de aangekondigde Cinco canciones negras van Montsalvatge die ze achterwege wenste te laten. Na een spectaculaire vertolking van Turina's Tres poemas, zong ze als bisnummer toch nog het Montsalvatge-slaapliedje Canción de cuna para dormir a un negrito.

Publicatie: zondag 17 september 2017 @ 10:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen